Donnie Brasco (1997)

Regie: Mike Newell | 127 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Al Pacino, Johnny Depp, Michael Madsen, Bruno Kirby, Anne Heche, James Russo, Zeljko Ivanek, Gerry Becker, Robert Miano, Brian Tarantina, Rocco Sisto, Zach Grenier, Ronnie Farer, Terry Serpico

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van FBI agent Joseph D. Pistone alias Donnie Brasco, die eind jaren zeventig zes jaar lang undercover werkte in de New Yorkse onderwereld, biedt deze film een ander perspectief op de maffiawereld dan de doorsnee maffiafilm. Geweld en actie zijn hier niet de hoofdmoot, maar de nadruk ligt meer op de menselijke kant van gangsters. De band die ontstaat tussen Lefty Ruggiero en Donnie Brasco staat hierbij centraal. Lefty ziet in Donnie eigenschappen waarvan hij graag had gewild dat zijn eigen zoon die bezat. Deze zoon is namelijk een drugsverslaafde, die steeds verder dreigt af te glijden. Verder heeft Lefty erg te lijden heeft onder het gebrek van respect van zijn mede-gangsters. Hoewel hij voor een maffialid een behoorlijke staat van dienst heeft, wordt hij telkens gepasseerd voor promotie en wordt hij vaak buitengesloten als het gaat om het nemen van belangrijke beslissingen. Daarom is hij erg blij dat hij iemand als Donnie, die hem wel waardeert en respecteert, onder zijn hoede kan nemen.

De rol van Lefty Ruggiero is Al Pacino op het lijf geschreven. Hij heeft dan ook een indrukwekkende staat van dienst als het gaat om het spelen van maffialeden (‘The Godfather’- saga, ‘Scarface’). Hoewel Ruggiero in feite een koelbloedige moordenaar is, speelt Pacino hem met een bepaalde kwetsbaarheid, waardoor het bijna onmogelijk wordt om geen sympathie voor hem te voelen. Johnny Depp bewijst in de rol van Joe Pistone opnieuw zijn grote veelzijdigheid als acteur. Hij overtuigt als undercover agent die uiteindelijk in een persoonlijke crisis terechtkomt. Als voorbereiding op deze rol heeft Depp veel tijd doorgebracht met Pistone, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Enkele familieleden van Pistone spraken na het zien van Donnie Brasco tegenover de pers hun verbazing uit over hoe Depp de echte Joe Pistone zelfs tot in kleine details benaderde. Een mooie bijrol is weggelegd voor Anne Heche als Pistones vrouw Maggie, die haar uiterste best doet om in hun huwelijk te blijven geloven.

Opvallend is dat deze film met een volledig Amerikaanse cast en setting is geregisseerd door een Brit, Mike Newell. Newell was in het verleden onder meer verantwoordelijk voor de regie van ‘Four Weddings and a Funeral’. Momenteel is hij bezig met de pre-productie van ‘Harry Potter and the Goblet of Fire’ (de geplande release van deze film is in 2005). Het is dus wel duidelijk dat Newell zich thuisvoelt in heel uiteenlopende genres. Hij is er in ieder geval in geslaagd om met ‘Donnie Brasco’ een ijzersterk maffiadrama neer te zetten.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 24 april 1997
Blu-ray-release: 21 november 2012