Don’t Hang Up (2016)

Recensie Don't Hang Up CinemagazineRegie: Damien Macé, Alexis Wajsbrot | 83 minuten | horror, thriller | Acteurs: Gregg Sulkin, Garrett Clayton, Bella Dayne, Sienna Guillory, Edward Killingback, Jack Brett Anderson, Robert Goodman, Michael Bodie, Philip Desmeules, Parker Sawyers, Alex Dee, Jane Ryall, Connie Wilkins, Chris Wilson, Chantal Eder, Bob Egerton

Zolang goedkoop gemaakte films als ‘Saw’ en ‘Paranormal Activity’ veel geld opleveren, zullen er klonen van deze low budget kaskrakers verschijnen. Het voor weinig geld gemaakte ‘Don’t Hang Up’ is daar een goed voorbeeld van. Deze horrorthriller hoopt een graantje mee te pikken van zowel de hype rond torture porn als found footage films. Is dit een coole kopie of een kansloze kloon?

‘Don’t Hang Up’ draait om Brady, Sam and Mosley. Deze jongens vinden zichzelf heel wat en laten dat graag aan de wereld weten. In hun vlogs nemen ze mensen via neptelefoontjes in de maling en zetten deze vernederende gesprekken online. De slachtoffers zijn niet te zien, maar wel te horen. Als het trio op een gegeven moment zelf gebeld wordt, zijn de rollen omgedraaid. De tieners worden gedwongen om allerlei wrede spelletjes te spelen en het is duidelijk dat de stem aan de andere kant van de lijn niet van plan is om zomaar op te houden. De telefoon ophangen, staat gelijk aan zelfmoord.

Regisseursduo Damien Macé en Alexis Wajsbrot hadden geen riant budget ter beschikking en dat is direct duidelijk. Het acteerwerk van de drie jongens is lachwekkend slecht. Sympathie opbrengen voor dit trio is vrijwel onmogelijk, want deze gasten zijn zo egocentrisch en dom dat het pijnlijk wordt. Misschien was dat ook wel de bedoeling van de regisseurs, maar feit is dat deze antipathieke personages zodanig op je zenuwen werken dat je op een snelle en pijnlijke dood hoopt. Naast de niet al te sterke cast valt ook het goedkoop ogende camerawerk op. ‘Don’t Hang Up’ ziet er soms uit als een found footage film die met een iPad is gemaakt. Het feit dat het om vloggers gaat, speelt daar zeker een rol bij, maar met een groter budget had deze productie er aantrekkelijker en genietbaarder uitgezien.

Ondanks het povere spel en het brakke uiterlijk, weet deze film wel te beklijven. Dat komt onder meer door de compacte speelduur van 83 minuten. ‘Don’t Hang Up’ heeft vaart. Daarnaast worden de gemene hoofdpersonen op bloederige wijze aangepakt en dat voelt bevredigend, omdat je weet wat ze op hun kerfstok hebben. Verder is de rol van de mysterieuze beller erg mooi ingevuld. Zijn stem klinkt niet erg dreigend, maar zijn dwingende toon vergoedt veel. Omdat de motieven van deze persoon niet snel worden prijsgegeven, blijft er nog wat te raden over. Wie kan dat zijn? Het einde stelt wat dat betreft niet teleur. De genre fan kan deze film best een kans geven, want het is een degelijke middenmoter.

Bioscooprelease: 28 oktober 2017 (tijdens de Halloween Horror Show)
DVD-release: 28 september 2017