Doom: Annihilation (2019)

Recensie Doom: Annihilation CinemagazineRegie: Tony Giglio | 96 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Amy Manson, Dominic Mafham, Luke Allen-Gale, James Weber Brown, Clayton Adams, Nina Bergman, Amer Chadha-Patel, Gavin Brocker, Chidi Ajufo, Hari Dhillon, Katrina Nare, Arkie Reece, Jemma Moore, Louis Mandylor, Gina Philips, Cassidy Little, Kate Nichols, Agleya Gumnerova, Lorina Kamburova, Nathan Cooper

In 1994 verscheen ‘Doom II’. Dit computerspel zorgde voor een revolutie in de gamesindustrie. In het spel bestuurde je een marinier en zag je de actie vanuit zijn perspectief. ‘Doom II’ perfectioneerde de first person shooter, het genre waar ‘Wolfenstein’ mee begon. Hollywood zag het succes van het spel en besloot om een film rond deze franchise te maken. Met weinig succes, want het The Rock-vehikel ‘Doom’ uit 2005 flopte genadeloos. Begrijpelijk, want wat werkt in een game hoeft niet per se te werken als film. Nu mag reboot ‘Doom: Annihilation’ proberen om gamers en niet-gamers samen te brengen.

In ‘Doom: Annihilation’ ontdekken wetenschappers een portaal. Dankzij deze mystieke doorgang kan eenvoudig geteleporteerd worden. Geen enkele uithoek van het universum blijkt onbereikbaar te zijn. Helaas komen er ook minder leuke zaken aan het licht, als blijkt dat demonen van deze teleportatiepoort gebruikmaken. Het is aan een stel mariniers om deze monsters te stoppen.

Het verhaal van ‘Doom: Annihilation’ is erg slap én gebaseerd op de game. Het spel speel je echter niet om het verhaal – dat was nooit de troef van dit digitale fenomeen geweest – maar om de actie en het gevoel die marinier te zijn. Je zat als gamer in zijn harnas en zag zijn handen een wapen vasthouden. Je was hem en bestuurde hem. Het medium film zet echter een regisseur achter het stuur en de kijker heeft geen invloed op het verhaal. Met een slap verhaal (lees: een slechte, uitgewassen kopie van ‘Aliens’) en een beperkt budget ga je niemand overtuigen deze film te zien. Helaas is ‘Doom: Annihilation’ een rampzalig slechte film geworden.

Naast een slecht verhaal valt ook het slechte acteerwerk en de povere special effects op. Er was weinig geld te besteden en dat resulteert in slechte grime, slechte rubberen monsterpakken en lachwekkende CGI. ‘Doom: Annihilation’ is een doodsaaie film. Snel vergeten deze domper.

Waardering: 1

DVD- en blu-ray-release: 30 oktober 2019