Dope (2015)

Regie: Rick Famuyiwa | 103 minuten | komedie, misdaad, drama | Acteurs: Shameik Moore, Tony Revolori, Kiersey Clemons, Rakim Mayers, Blake Anderson, Bruce Beatty, De’aundre Bonds, Julian Brand, Quincy Brown, Kiersey Clemons, Kimberly Elise, Rick Fox, Christopher Glenn, Amin Joseph, Ricky Harris, Chanel Iman, Wyking Jones, Kapg, Zoë Kravitz, Forest Whitaker

Of het nu tof, drugs of dommigheid is, alle betekenissen van het woord komen aan bod in ‘Dope’.  Door bekende namen als Forest Whitaker, Pharell Williams en Sean Combs (P. Diddy) in producerende rollen en een goed ontvangen debuut op het Sundance filmfestival groeide de “buzz” omtrent deze coming-of-age film van regisseur Rick Famuyiwa aanzienlijk. De centrale cast bestaat uit vrijwel onbekende namen, alhoewel Tony Revolori door zijn rol in ‘The Grand Budapest Hotel’ bij sommigen een belletje zal doen rinkelen.

Met de schoolresultaten van Malcolm (Shameik Moore) is niets mis. Het is daarentegen wel de vraag of zijn leefomgeving – een getto in L.A. – geen handicap zal vormen om een plekje aan Harvard te bemachtigen. Vrienden en mede-geeks Jib (Tony Revolori) en Digg (Kiersey Clemons) snappen zijn dilemma maar al te goed. Wanneer Malcolm de kans krijgt om zijn geeky reputatie wat op te vijzelen door een underground feestje bij te wonen, grijpt hij zijn kans. Helaas kent dit feestje een gewelddadig slot en eindigt hij op onverklaarbare wijze met kilo’s drugs in zijn rugzak. Vanuit hier begint de uitdaging om niet zoals velen in zijn omgeving met drugs op zak opgepakt te worden, met verschillende absurde situaties als gevolg.

Waarom zou de omgeving waarin je opgroeit je toekomst moeten beperken? Dit hokjes-denken wordt op een interessante manier blootgelegd door een sterke centrale cast, met als uitschieter Shameik Moore als Malcolm. De setting die we kennen van films als ‘Boyz n the Hood’ en ‘Menace II Society’ wordt goed uitgebuit om te laten zien dat er niet alleen bendeleden en drugsdealers wonen in dit soort wijken. Ondanks de vaak komische toon die ‘Dope’ aanhoudt wordt het geweld en criminaliteit wat hier aan de orde van de dag is niet geschuwd.

Er is een goede feeling met de moderne (pop)cultuur, goed merkbaar door de sterke eigentijdse dialogen en leuk gemixt met liefdevolle jaren 90 verwijzingen. ‘Dope’ is op zijn best wanneer de soms bizarre interacties de toon voeren en de maatschappelijke toon van het verhaal er niet te dik wordt opgelegd. Het plezierige, energieke tempo dat wordt aangehouden valt op een gegeven moment stil waardoor sommige scènes wat lang gaan aanvoelen. Gelukkig beperkt dit zich tot een klein gedeelte van de strakke speelduur van 103 minuten.

Een verfrissende verschijning binnen het filmlandschap is ‘Dope’ zeker. Dat het verhaal op tegen het einde aan wat verslapt is het dus ook snel vergeven. De voorgeschotelde confrontatie met mogelijke vooroordelen vindt op een komische doch serieuze manier plaats. Dit gecombineerd met een hedendaags karakter en een verrassend sterke performance van het centrale trio maakt ‘Dope’ eerder tof dan dom.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 6 augustus 2015
DVD- en blu-ray-release: 9 december 2015