Dora and the Lost City of Gold (2019)

Recensie Dora and the Lost City of Gold CinemagazineRegie: James Bobin | 102 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Isabele Moner, Jeff Wahlberg, Madeline Madden, Nicholas Coombe, Eugenio Derbez, Eva Longoria, Michael Peña, Isela Vega, Christopher Kirby, Natasa Ristic, Temuera Morrison, Christopher Rawlins, Q’orianka Kilcher | Originele stemmencast: Benicio Del Toro, Danny Trejo, Dee Bradley Baker, Sasha Toro, Marc Weiner,

Tutudutudu Dora, tutudutudu Dora! Toegegeven, er zijn veel kinderprogramma’s waarvan de muziek je als meekijkende of per ongeluk meeluisterende ouder horendol maakt, maar de tune van Dora the Explorer staat beslist in de top tien. Toch was tekenfilmreeks “Dora the Explorer” pakweg tussen 2003 en 2013 razend populair onder peuters en kleuters. In Nederland was het voor veel kinderen de eerste kennismaking met woorden in de Engelse taal (al mag je je afvragen wat daarvan is blijven hangen). In de VS leerden de kinderen er Spaanse woorden. Naast de educatieve voordelen spraken de avonturen tot de verbeelding, want de merchandise was niet aan te slepen. Ondanks dat succes was de initiële respons op de aankondiging dat er een live action film van Dora the Explorer zou komen gelardeerd met scepsis. Hoe moest dit werken?

Gelukkig hebben de makers dat wantrouwen omarmd. Sterker nog: ze hebben er juist een hele aardige draai aan gegeven. ‘Dora and the Lost City of Gold’ begint met een scène waarin de zesjarige Dora met haar neefje Diego (“Go, Diego, Go!” was een spin-offserie van “Dora the Explorer”) buiten aan het ‘exploren’ is. Haar ouders (Eva Longoria en Michael Peña) roepen het fantasierijke duo binnen en dan blijkt dat het de laatste keer is dat Diego en Dora voorlopig samen zijn. Diego vertrekt naar de grote stad en laat zijn nichtje verdrietig achter. De referenties naar de serie zijn niet van de lucht. Dora doorbreekt – net als ze dat in de reeks deed – de vierde muur en vraagt de kijker of die haar na kan zeggen. Haar ouders kijken verbaasd tegen wie Dora praat en hoopvol zucht papa Cole: “Ze groeit er vast overheen.”.

We skippen tien jaar en zien Dora (nu gespeeld door Isabelle Moner) zichzelf filmend met een GoPro door de jungle rennen. Helaas voor vaderlief blijkt ze het praten in het luchtledige niet verleerd. “This is a golden poison tree frog! Can YOU say ‘extreme neurotoxicity’?” Dan laten de makers de lollige verwijzingen naar de serie even voor wat het is en duiken we samen met de hoofdrolspeelster het stads- en vooral highschool-leven in, want Dora wordt door haar ouders naar de grote stad gestuurd om bij haar neefje te gaan wonen. Zij gaan zelf nu eindelijk op zoek naar de verdwenen stad van Parapata. Dora blijkt na al die jaren van les krijgen door haar ouders/professors beslist niet dom, maar wel sociaal gehandicapt. Het duurt niet lang of neefje Diego (Jeff Wahlberg) schaamt zich voor haar gedrag. Dora blijft echter vasthouden aan het mantra dat haar moeder haar heeft meegegeven voordat ze op expeditie gingen: “Blijf gewoon jezelf, dan komt alles goed.”

Heel veel helpt die goede raad aanvankelijk niet, want tijdens een schoolreisje in een museum wordt Dora, samen met Diego, nerd Randy (Nicholas Coombe) en de kattige maar ambitieuze Sammy (Madeleine Madden) ontvoerd door een stel schatzoekers dat kwade bedoelingen heeft met haar ouders. Ze komen in de jungle terecht, waar Dora zich op haar gemak voelt, maar dat haar klasgenoten niets liever willen dan verlaten. De missie is het vinden van Dora’s ouders, vóór de ontvoerders dit doen. Met hulp van een vriend van haar ouders, Alejandro (Eugenio Derbez), gaat dit natuurlijk lukken.

‘Dora and the Lost City of Gold’ laveert behendig tussen parodie, komedie en avonturenfilm. De film is nergens hilarisch, maar een paar glimlachjes kunnen er geheid af. Verwacht veel slapstick (er zit een scène in over het moeten legen van je darmen in de jungle) en van drijfzand word je ook niet bepaald schoon. Het is alsof de film zich specifiek richt op de kinderen die de serie destijds volgden. Regisseur James Bobin voorziet het geheel van voldoende vaart en nét genoeg karakteruitdieping en amusante junglepuzzels om entertainend te blijven. Isabelle Moner is een sprankelende hoofdrolspeelster. Haar energieke en grappige vertolking tilt de film omhoog. Het is sowieso een leuk geschreven personage, Dora is beslist geen standaardtiener. Daarnaast profiteert de film van de medewerking van Danny Trejo als Boots en Benicio Del Toro als Swiper/Zwieber. Het zijn kleine rolletjes, maar het vormt wel de kers op de taart. Natuurlijk zijn Boots en Zwieber vooral in het verhaal verweven als hommage aan het bronmateriaal, maar wat is Dora zonder Boots en Zwieber? Halverwege de film zit nog een scène die niet onvermeld mag blijven: Dora, haar klasgenoten en Alejandro komen terecht in een veld voor bloemen met bijzondere krachten en wat er dán gebeurt… daarvoor zul je de film zelf moeten kijken. Maar geloof ons dat het de moeite waard is.

Bioscooprelease: 8 augustus 2019
DVD- en blu-ray-release: 11 december 2019