Doubt (2008)

Regie: John Patrick Shanley | 104 minuten | drama | Acteurs: Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Viola Davis, Alice Drummond, Audrie J. Neenan, Susan Blommaert, Carrie Preston, John Costelloe, Lloyd Clay Brown, Joseph Foster, Bridget Megan Clark, Mike Roukis, Haklar Dezso, Frank Shanley, Robert Ridgell, Paulie Litt, Frank Dolce, Matthew Marvin, Molly Chiffer, Lydia Jordan, Suzanne Hevner, Helen Stenborg, Tom Toner, Michael Puzzo, Margery Beddow, Jack O’Connell, Marylouise Burke

Wie de plotomschrijving van de Amerikaanse film ‘Doubt’ leest, zal niet twijfelen over het onderwerp: misbruik binnen de Katholieke Kerk. Geen verwonderlijke gedachte als je bedenkt dat de film is gemaakt in een tijdperk waarin de Amerikaanse tak van deze kerk bijkans bezwijkt onder de seksuele schandalen. Misdienaren en jonge gelovigen zijn decennialang op grote schaal misbruikt, zoals we al konden vernemen in de hartverscheurende documentaire ‘Deliver Us from Evil’.

Toch houdt ‘Doubt’ zich niet speciaal bezig met deze wandaden. Hoewel seks en religie een rol spelen, gaat ‘Doubt’ vooral over vragen van algemener aard. In hoeverre worden waarnemingen beïnvloed door vooroordelen? Hoe verdraagt een absolute overtuiging zich met de complexiteit van het leven? Wat te doen als strikte regels botsen met principes van medemenselijkheid?

Op deze alleszins interessante vragen komt ‘Doubt’ nooit met interessante antwoorden. De verbale strijd tussen aanklaagster Sister Aloysius en verdachte Father Flynn levert geen verrassende inzichten op, en de standpunten van de personages zijn zo oud als het leven zelf.

Echt meeslepend wordt de film ook al niet. Voornaamste struikelblok zijn de stereotype karakters: de warmbloedige priester, de verbitterde non, haar naïeve jonge collega. Omdat deze personages te weinig individuele trekjes meekrijgen, kan de kijker zich nauwelijks met hen identificeren. Dat de dialogen soms wat toneelmatig zijn – ‘Doubt’ is oorspronkelijk een toneelstuk – vergroot de afstand nog tussen personage en kijker.

De voldoende die ‘Doubt’ desondanks scoort, is voornamelijk te danken aan het vakmanschap. Streep en Hoffman acteren op zeer hoog niveau, Adams en Davis doen het ook heel behoorlijk, al had het bij Adams wat minder pathetisch gemogen. Visueel is ‘Doubt’ eveneens de moeite waard, met mooie sfeerbeelden van The Bronx anno 1964. Hoewel de film nooit de diepte ingaat, weet het verhaal zelf steeds te boeien. Terwijl de meer filosofische vragen langs je heen gaan, blijft één vraag de hele film overeind: deed Father Flynn het nou wel of deed hij het niet? Die vraag alleen al houd je geboeid tot het einde.

Ondanks dat ‘Doubt’ geen meesterwerk is, kost het geen enkele moeite de film uit te zitten. Jonge filmliefhebbers haken misschien voortijdig af, oudere kijkers zullen zich er prima mee vermaken. Toch blijft het jammer dat de diepgang en meeslependheid die je op voorhand verwacht, nooit worden waargemaakt. Vakkundig en onderhoudend, maar daar is ook alles mee gezegd.

Bioscooprelease: 5 februari 2009