Dr. Knock – Knock (2017)

Recensie Dr. Knock CinemagazineRegie: Lorraine Lévy | 114 minuten | komedie | Acteurs: Omar Sy, Alex Lutz, Ana Girardot, Sabine Azéma, Pascal Elbé, Audrey Dana, Michel Vuillermoz, Christian Hecq, Hélène Vincent, Andréa Ferréol, Rufus, Nicolas Marié, Sébastien Castro, Christine Murillo, Yves Pignot

De Franse auteur Jules Romains schreef al in 1923 het toneelstuk ‘Knock, ou la triomphe de la médicine’, een satire met een vette knipoog naar zijn illustere landgenoot Molière waarin de schimmige titelfiguur een groep gefascineerde, volgzame mensen in zijn greep krijgt en zijn wil oplegt. Twee jaar later volgde de eerste verfilming van het toneelstuk, door René Hervil. Ook in 1933 werd een filmversie van ‘Knock’ uitgebracht. Romains’ verhaal bleef filmmakers fascineren, want Guy Lefranc waagde zich in 1951 aan een nieuwe versie, waarin de legendarische Franse komiek Louis de Funès in een kleine rol te zien is en waarin een andere bekende Franse komische acteur, Louis Jouvet (die overigens ook in de versie uit 1933 speelde), in één van zijn allerlaatste rollen te zien was. ‘Knock’ mag je dus gerust een klassieker noemen, maar of het eenentwintigste-eeuwse publiek nog op de fratsen van de charmante oplichter zitten te wachten, is de vraag. De filmversie van schrijfster/regisseur Lorraine Lévy (‘Le fils de l’autre’, 2012), met dé Franse komische acteur van dit moment – Omar Sy – in de hoofdrol, is namelijk te oubollig om het veeleisende publiek van tegenwoordig te vermaken.

Sy mag, na zijn succesvolle rollen in ‘Intouchables’ (2011) en ‘Demain tout commence’ (2016) weer een innemende goedzak met een verantwoordelijkheidsprobleem spelen. Zwendelaar Knock is op de vlucht voor zijn schuldeiser Lansky (Pascal Elbé). Zijn kans om te ontvluchten biedt zich op een presenteerblaadje aan: op een schip zoeken ze nog een scheepsarts. Hoewel hij geen enkel relevant diploma heeft, wordt Knock onder het motto ‘nood breekt wetten’ toch aangenomen en wonder boven wonder blijkt hij er aanleg voor te hebben. Tevens ontdekt hij dat je er flink geld mee kunt verdienen, wat hem definitief over de streep trekt: hij heeft zijn roeping gevonden. Eenmaal terug aan land besluit Knock geneeskunde te gaan studeren, en vier jaar later kan hij aan de slag als opvolger van de huisarts van het slaperige bergdorpje Saint Maurice. Hoewel de mensen even aan Knock en aan zijn werkwijze moeten wennen, zijn ze al gauw diep onder de indruk van deze ‘wonderdokter’. Waar vroeger nooit iemand ziek was, stroomt de wachtruimte nu vol met dorpsgenoten met allerlei kwaaltjes. Want ‘gezond, dat is iemand die niet weet dat hij ziek is’, meent Knock. Door alleen al te luisteren naar hun klachten, weet Knock bakken met geld te verdienen. Maar zijn verleden zit hem op de hielen, zeker wanneer Lansky ineens voor zijn neus staat.

Nostalgie kan heel fijn zijn. Dat gemoedelijke, kneuterige sfeertje van vroeger tijden, waarin de mensen elkaar nog begroetten en vertrouwden. Lévy tracht zo’n sfeertje na te bootsen in ‘Dr. Knock’ maar slaagt daar niet helemaal in, met als resultaat dat de ambiance eerder belegen is dan charmant nostalgisch. Dat de humor ook nogal flauw en kneuterig is en de personages beperkt blijven tot eendimensionale figuren – de alcoholverslaafde postbode, de vrijpostige echtgenote van de apotheker, de koppige boerin – maakt van deze komedie meer een klucht. Omar Sy kan meer dan alleen de charmante charlatan te spelen, nu moet er nog een regisseur opstaan die het aandurft om hem een meer uitdagende rol te geven. Hij is met afstand het meest interessante aan ‘Dr. Knock’, en weet met zijn natuurlijke charisma de aandacht vast te houden. Maar ook hij kan de film niet redden van het magere en oppervlakkige scenario, de flauwe humor en de oubolligheid. De plot kabbelt voort zonder echt naar een hoogtepunt toe te werken, of het moet de scène in de kerk zijn (aan het einde van de film), waar we eindelijk een sprankje emotie zien en waar we dan toch nog een glimp mogen opvangen van wat Omar Sy in zijn mars heeft. Maar het leed is dan al geschied.

Bioscooprelease: 14 december 2017
VOD-release: 26 april 2018
DVD- en blu-ray-release: 20 april 2018