Dragged Across Concrete (2018)

Recensie Dragged Across Concrete CinemagazineRegie: S. Craig Zahler | 152 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jai White, Thomas Kretschmann, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Don Johnson, Udo Kier, Fred Melamed, Justine Warrington, Matthew MacCaull, Primo Allon, Jordyn Ashley Olson, Myles Truitt, Vanessa Bell Calloway, Tattiawna Jones

Regisseur S. Craig Zahler is hard bezig om naam te maken in Hollywood. Zijn eerste worp ‘Bone Tomahawk’ uit 2015 werd een culthit. Twee jaar later kwam zijn doorbraak met ‘Brawl In Cell Block 99’ waarin hij Vince Vaughn regisseerde. De boomlange Amerikaan was sinds lange tijd weer in een serieuze rol te zien. Als bikkelharde gevangene liet hij een andere kant van zijn bereik als acteur zien en dat beviel goed. Zahler liet weten een begenadigd regisseur te zijn die verschillende genres wist te verenigen. Horror, drama en misdaad werden een geheel. Een pulpy B-filmsausje gaf ‘Brawl In Cell Block 99’ en scherp randje. Een jaar na de release van deze film, komt de cineast met ‘Dragged Across Concrete’ op de proppen. Weer een voltreffer?

In ‘Dragged Across Concrete’ komen twee dubieuze agenten (Vaughn en Mel Gibson) in de problemen als een inval gefilmd wordt en op het journaal terechtkomt. Het duo gaat nogal lomp te werk en dat levert hen een schorsing op. Geen werk, geen geld. Het tweetal besluit de criminaliteit in te gaan om de zes weken zonder salaris door te komen.

Zahler slaagt er wederom in om een desolate sfeer op te roepen. De wereld van deze film is donker, naargeestig en uitzichtloos. Hij wordt daarbij gesteund door een sterke cast waarbij vooral Gibson positief opvalt. Zijn personage blijft een zweem van sympathie om zich heen hebben, terwijl het eigenlijk een eersteklas schurk is. Een corrupte smeris met een schimmige moraal. Vaughn komt houterig over en weet zich geen raad met de gekunstelde dialogen. De personages in deze film bedienen zich van ronduit gekunstelde en gemaakt snedige one liners. Het komt niet goed over.

Ondanks de vreemde dialogen, blijft deze film erg genietbaar. De surrealistische sfeer houdt je geboeid tot het eind. Ook is deze productie onvoorspelbaar. Bijzondere misdaadfilm van een regisseur om in de gaten te houden.

Bioscooprelease: 2 mei 2019
DVD- en blu-ray-release: 18 oktober 2019