Dragons: Dawn of the Dragon Racers – Drakenracers (2014)

Regie: Elaine Bogan, John Sandford | 26 minuten | animatie, korte film, avontuur | Originele stemmencast: Jay Baruchel, America Ferrera, Christopher Mintz-Plasse, T.J. Miller, Tim Conway, Chris Edgerly, Tom Kenny, Nolan North, Zack Pearlman, Andree Vermeulen

Voor wie geen genoeg kan krijgen van de avonturen van Hiccup en Toothless (Hikkie en Tandloos), de helden uit de ‘How to Train Your Dragon’ (‘Hoe tem je een draak’) films, is er natuurlijk al de animatieserie “Dragons” (‘Draken – Rijders van Berk’). Maar gelukkig weet DreamWorks dat er in het geval van HTTYD niet zoiets bestaat als overkill en geeft de animatiegigant de fans daarom waar voor hun geld bij de aanschaf van de blu-ray van ‘How to Train Your Dragon 2’. Op deze blu-ray staat een 26 minuten durende short, getiteld ‘Dragons: Dawn of the Dragon Racers’.

Met die titel borduren de makers al voort op de serie, waarin woordspelingen schering en inslag zijn: ‘What Flies Beneath’, ‘Live and Let Fly’, ‘The Flight Stuff’ zijn verwijzingen naar bekende filmtitels. ‘Dragons: Dawn of the Dragon Racers’ (in het Nederlands eenvoudigweg ‘Drakenracers’ genoemd) gaat terug naar de oorsprong van het drakenracen, als Snotlout beweert dat het zijn uitvinding is. Hiccups pittige vriendin Astrid gaat daar natuurlijk direct tegenin, en samen halen ze herinneringen op om te bepalen wie er nu eigenlijk aan de wieg stond van deze in Berk populaire sport.

In Berk maakt iedereen zich op voor de jaarlijkse Regatta. Wanneer de schapen van Sven ontsnappen, moeten Hiccup en zijn vrienden met behulp van hun draken deze vangen. Competitief als Hiccups vrienden zijn, maken ze er meteen een wedstrijd ‘wie vangt de meeste schapen’ van. Stoick, leider van de Vikingen en Hiccups vader, moet voor een paar dagen weg om ergens een bijzondere houtsoort te halen. Hij benoemt zijn zoon vervangend hoofd. Hiccup krijgt daarbij de belangrijke taak alle voorbereidingen voor de Regatta in goede banen te leiden. De traditionele botenrace wordt door Stoick bestempeld als een manier om stoom af te blazen en is noodzakelijk omdat de Vikingen elkaar anders de hersens in zullen slaan, volgens hem. Dat de race saai is en ouderwets, doet daar volgens hem niets aan af. Natuurlijk zien Hiccups vrienden én de rest van de bewoners van het eiland de onlangs gehouden drakenrace als prima alternatief, maar Hiccup voelt zich verantwoordelijk en probeert voet bij stuk te houden. Maar dan daagt Snotlout hem uit…

Het verhaal van ‘Dragons: Dawn of the Dragon Racers’ kent weinig verrassingen, maar is met kleine grapjes in het scenario toch een vermakelijk filmpje. Vooral de opmerkingen van Tuffnut en Ruffnut zijn komisch, maar ook de droge humor van Hiccup maakt de film tot een succes. De animatie is van een hoog niveau en doet nauwelijks voor de hoofdfilm onder.

Het is wel jammer dat niet alle originele leden van de stemmencast aan deze short hebben meegewerkt: Gerard Butler (in de film te horen als Stoick) is vervangen door Nolan North en Kristen Wiig (Ruffnut) is vervangen door Andree Vermeulen. Jonah Hill had blijkbaar geen tijd om zijn stem van Snotlout in te spreken en liet het over aan Zack Pearlman. Gelukkig zijn de stemmen van Hiccup, Astrid, Tuffnut en Fishlegs wel dezelfde als in de film.

De gebeurtenissen vinden plaats tussen die van de eerste en tweede film, maar het is niet noodzakelijk om eerst deze geinige short te kijken voor je aan het prachtige ‘How to Train Your Dragon 2’ begint’. Doet het zowel als voorgerecht als dessert prima!

Blu-ray- en blu-ray 3D-release: 19 november 2014 (als extra op de blu-ray ‘Hoe tem je een draak 2’)
DVD-release: 6 maart 2019