Dream House (2011)

Regie: Jim Sheridan | 93 minuten | drama, thriller | Acteurs: Daniel Craig, Rachel Weisz, Naomi Watts, Marton Csokas, Claire Geare, Taylor Geare, Rachel G. Fox, Mark Wilson, Jonathan Potts, Lynne Griffin, Elias Koteas, Gregory Smith, Sarah Gadon, Yulia Lukin, Jane Alexander, Chris Owens, James Collins, Marlee Otto, Fernando Lara, Joe Pingue, Sam Keeley, Ryan Blakely, David Huband, Douglas Nyback, Bernadette Quigley, Robert J. Tavenor

‘The movie didn’t turn out great. But I met my wife. Fair Trade.’ Daniel Craig heeft in ieder geval íets leuks overgehouden aan ‘Dream House’ (2011). Als hij niet tegenover Rachel Weisz had mogen staan, met wie hij een relatie kreeg en niet veel later ook in het huwelijksbootje stapte, had hij de geflopte thriller al lang uit zijn geheugen gewist. Net als regisseur Jim Sheridan trouwens, die zijn uiterste best deed om zijn naam van de aftiteling te krijgen. De ervaren en gerespecteerde filmmaker, die Oscarnominaties verdiende voor ‘My Left Foot’ (1989), ‘In the Name of the Father’ (1993) en ‘In America’ (2002), zag producent Morgans Creek zijn film dusdanig verminken dat hij zich er totaal niet meer mee kon en wilde identificeren.

Al dat gemorrel tussen regisseur en productiehuis heeft uiteraard zijn uitwerking gehad op het eindresultaat. ‘Dream House’ is een rommelig allegaartje geworden dat geen genrecliché uit de weg gaat. Sheridan had een duistere karakterstudie voor ogen, terwijl Morgans Creek liever een spookhuisfilm à la ‘The Others’ (2001) wilde maken. ‘Dream House’ werd uiteindelijk geen van beide. Craig speelt Will Atenton, een succesvolle uitgever die zijn drukke baan opzegt om met zijn vrouw Libby (Rachel Weisz) en twee jonge dochters in een schitterende vrijstaande villa in Connecticut te gaan wonen. Het duurt echter niet lang of de idylle wordt bruut verstoord. Eerst zien de meisjes een vreemde man voor het raam en hoort Libby geluiden uit de kelder, daarna verneemt Will dat zich een enorm drama heeft plaatsgevonden in de woning. De vorige vader des huizes zou er zijn eigen vrouw en kinderen hebben vermoord. De geheimzinnige overbuurvrouw Ann (Naomi Watts) weet er meer van…

Met een uitgangspunt zoals hierboven beschreven kun je best een aardige film maken. Misschien niet een die uitblinkt in originaliteit, maar met de juiste aanpak kan er een heel aardige thriller uitrollen. Aan de uitwerking van ‘Dream House’ schort echter nogal wat. Bordkartonnen personages, een plot dat maar niet tot leven wil komen, slechts één schrikmoment dat te vroeg in de film voorbijkomt… De allergrootste fout die hier gemaakt wordt is echter de ongelukkige plaatsing van de grote plotwending, de onthulling waar het allemaal om draait en die de film op zijn kop zet. In ‘Dream House’ zit deze cruciale wending al halverwege de film, met als gevolg dat de tweede helft nergens meer over gaat. Sheridan en scenarioschrijver David Loucka vullen de resterende veertig minuten met nutteloos geneuzel over buurvrouw Ann en haar mislukte huwelijk en een vergezochte climax die het laatste beetje interesse die de kijker nog had, in één klap wegneemt.

Wie goed zoekt, ziet kleine pluspuntjes. De film is mooi geschoten en de chemie tussen Craig en Weisz is – net als in het echte leven – geloofwaardig. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Craig is niet in de wieg gelegd voor een rol als deze (hij weet simpelweg geen moment te boeien en oogt leeg en ongeïnspireerd) en van de uitzonderlijke talenten van Weisz en Watts wordt te weinig gebruikgemaakt. Zoals eigenlijk elk talent dat bij deze film betrokken is niet voldoende benut wordt. Het is aan alles te merken dat de neuzen van de makers niet dezelfde kant opstonden en dat is de doodsteek voor elke productie. Het is geen goed teken als je nog voordat de film halverwege is al op de klok kijkt hoe lang hij nog duurt. Bij ‘Dream House’ krijg je die neiging al na een kwartier. Was deze thriller beter geweest als de producent Sheridan zijn gang had laten gaan? We zullen het nooit weten en moeten het doen met dit jammerlijke werkje. Zonde.

Bioscooprelease: 3 november 2011
DVD- en blu-ray-release: 7 maart 2012