Dreamland (2019)

Regie: Miles Joris-Peyrafitte | 98 minuten | drama, thriller | Acteurs: Finn Cole, Margot Robbie, Travis Fimmel, Kerry Condon, Darby Camp, Lola Kirke, Stephen Dinh, Tim D. Janis, Pab Schwendimann, Grayson Berry, Garrett Hedlund, Hans Christopher, Andy Kastelic, Joe Berryman, Paul Blott, Jason Weiler, Jane Wilson

Texas 1936. Het woestijnstadje Bismarck zucht onder aanhoudende droogte en apocalyptische zandstormen. Op een afgelegen boerderij ondergaat de familie van George Evans gelaten de ellende. Echtgenote Olivia doet het huishouden, dochtertje Phoebe dartelt wat in het rond en stiefzoon Eugene droomt van betere tijden. Zijn biologische vader leeft tegenwoordig in Californië en het is Eugene’s wens om naar die staat te verkassen. Wat Eugene alleen niet weet is dat er trammelant op komst is in de vorm van de gewonde bankovervaller Allison Wells.

In het Amerikaanse misdaaddrama ‘Dreamland’ zien we wat de komst van Allison betekent voor Eugene en de rest van de familie. Allison is een aantrekkelijke vrouw die de ene keer haar charme gebruikt en de andere keer haar pistool. Terwijl ze zich verbergt in de schuur van de familie Evans komen de sheriff en diens kompanen steeds dichter in de buurt. Dat betekent niet alleen gevaar voor Allison maar ook voor de familie Evans.

Dit alles levert een film op waarvan je de plussen en minnen tegen elkaar kunt afstrepen. Aan de sfeer ligt het in ieder geval niet. Het kurkdroge stadje ziet eruit alsof het wilde westen nog niet voorbij is, ondanks de enkele automobiel die soms voorbij hobbelt. De zandstormen zijn indrukwekkend, de hitte brandt op je huid en de traagheid van dit bestaan word je eigen traagheid. De dialogen zijn helemaal prima, er zijn soms wat fraaie visuals en met Kerry Condon en Margot Robbie kan er ook op acteergebied weinig mis gaan.

Helaas is het verhaal van ‘Dreamland’ niet heel bijzonder. Op het moment dat Eugene’s oog valt op de mooie bankovervaller weet je al hoe dit moet aflopen. Bovendien kent de plot te veel momenten waarop de boel stil valt en we het moeten doen met de personages. Die personages zijn dan weer niet boeiend of origineel genoeg om je al te veel in te verdiepen of met ze mee te leven. Het hele idee van een soort Bonny & Clyde Jr. is dan wel weer aardig, maar de uitwerking ervan laat te wensen over.

Daarmee is ‘Dreamland’ een film die vooral geschikt is voor liefhebbers van een broeierige, quasi-western sfeer waarbij geweld steeds op de loer ligt. Voor andere liefhebbers is dit een film die je even goed kunt bekijken als overslaan.

VOD-release: 13 januari 2023 (Netflix)