Drinking Buddies (2013)

Regie: Joe Swanberg | 87 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Olivia Wilde, Jake Johnson, Anna Kendrick, Ron Livingston, Ti West, Jason Sudeikis, Mike Brune, Frank V. Ross, Michael Gaertner, Kristin Davis, Jim Cibak, Alicia Van Couvering, Michael Zeller, Joe Swanberg

Ooit van de term ‘mumblecore’ gehoord? Nee, het gaat hier niet om één of andere vreemdsoortige muziekstroming waarin in een microfoon gegorgeld wordt door bizar uitgedoste Satanisten. Mumblecore is een filmgenre. Deze stroming wordt gekenmerkt door een laag budget, goedkope afwerking, amateuristische acteurs en met de nadruk op dialogen. ‘Drinking Buddies’ valt onder dit subgenre van de ‘indieflick’ – oftewel de onafhankelijke film in goed Nederlands.

Regisseur Joe Swanberg geldt als één van de grondleggers van mumblecore. Zijn films draaien om de weergave van het echte leven. Special effects zijn aan hem niet besteed. Het leven is al spectaculair genoeg wil hij zeggen. ‘Drinking Buddies’ is echter anders dan zijn eerdere werk. Ditmaal had de cineast meer budget en dat is te zien. De film oogt mooier en verzorgder dan eerder werk. Daarnaast heeft Swanberg de beschikking over opkomend talent. Olivia Wilde en Anna Kendrick timmeren hard aan de weg. Kendrick had de hoofdrol in ‘Pitch Perfect’ en was te zien in enkele delen van ‘The Twilight Saga’. Wilde ken je misschien van ‘Tron: Legacy’ en ‘Cowboys & Aliens’. Afijn, deze dames verwacht je niet zo snel in een kleine film als deze.

‘Drinking Buddies’ gaat over Kate (Olivia Wilde) en Luke (Jake Johnson). Deze collega’s werken bij een brouwerij in Chicago en passen perfect bij elkaar. Er is echter een probleem… Ze hebben beiden een relatie. Luke staat op het punt te gaan trouwen met zijn vriendin (Kendrick) met wie hij zes jaar een relatie heeft en Kate heeft een relatie met muziekproducer Chris (Livingstone).

Wilde blinkt uit in dit kleinschalige filmpje en laat zien dat ze echt kan acteren. Ze is charmant, scherp en sprankelend. Kendrick valt een beetje tegen. In films als ‘Pitch Perfect’ en ‘50/50’ kwam ze sterker naar voren. Hier laat ze niet zien wat ze in haar mars heeft. Jammer. Ron Livingstone is een cultheld sinds zijn briljante vertolking in ‘Office Space’ en ook in ‘Drinking Buddies’ laat hij zien dat hij prima uit de voeten kan met bescheiden films. Livingstone is grappig en innemend. Jake Johnson is ook sterk bezig. De personages zijn sympathiek en inleefbaar. Er is niets mis met het acteerwerk. Je moet echter wel bereid zijn om mee te gaan met het – soms tergend – trage tempo.

Net als in het echte leven lijkt de tijd in ‘Drinking Buddies’ soms traag voorbij te gaan. Het leven kabbelt soms aan je voorbij. Met een hoger tempo had deze film een groter publiek aan kunnen spreken.

‘Drinking Buddies’ verschijnt vrijdag 21 februari 2014 op DVD.