Drive Angry (2011)

Regie: Patrick Lussier | 100 minuten | actie, thriller | Acteurs: Nicolas Cage, Amber Heard, Katy Mixon, William Fichtner, Billy Burke, David Morse, Charlotte Ross, Christa Campbell, Jack McGee, Pruitt Taylor Vince, Joe Chrest, Tom Atkins, Simone Levin, Nick Gomez, Marc Macaulay, Michael Papajohn, James Hébert, Edrick Browne, Kent Jude Bernard, Arianne Martin

‘Drive Angry’ is een pulpfilm met een grote P: een ode aan de grindhousefilms uit de jaren zeventig. Geen pretenties, geen bijzonder origineel uitgangspunt maar wel een overdaad aan bombastische actiescènes. Nicolas Cage speelt de rol zoals je ‘m weliswaar niet het liefst (‘Matchstick Men’, ‘Leaving Las Vegas’), maar wel erg graag ziet; de actieheld met een getergde blik. Gecombineerd met de good looks en de vuilbekkerij van tegenspeelster Amber Heard heeft regisseur Patrick Lussier (verantwoordelijk voor de eerste 3D horrorfilm ‘My Bloody Valentine’) alle troeven in handen voor een vermakelijke rit. Gordels om? Welnee, onze helden zijn onoverwinnelijk. Het is belachelijk, maar absoluut onderhoudend.

John Milton (Nicolas Cage) is maar uit op één ding. Met ‘het doel heiligt de middelen’ in het achterhoofd is hij op een missie. Daarbij verliest hij niet de menselijkheid uit het oog (wat op zich ironisch is, als je eenmaal weet hoe de vork in de steel zit). Nadat zij hem een lift gegeven heeft, helpt hij de felle Piper (Amber Heard) met het in elkaar slaan van haar ex-verloofde, hoewel de voormalige serveerster net heeft laten zien redelijk in staat te zijn haar eigen boontjes te kunnen doppen. Piper is in het bezit van lange benen, een garderobe die louter uit hotpants lijkt te bestaan en een Dodge Charger. Het is een match made in heaven… Het duo gaat op weg naar Louisiana, waar Milton de cultleider Jonah King (een rillingen over je rug veroorzakende Billy Burke) wil opsporen om met hem een rekening te vereffenen. Ondertussen wordt het tweetal ook nog achtervolgd door een geheimzinnige man (William Fichtner) die zich The Accountant noemt. Nadat hij op bloederige en spectaculaire wijze heeft afgerekend met Pipers ex doet hij zichzelf voor als FBI-agent om de twee agenten ter plaatse om de tuin te leiden. Maar wat is zijn werkelijke motivatie om Milton te pakken te krijgen?

‘Drive Angry’ doet alles wat je van een genrefilm als dit mag verwachten en doet dat goed. Achtergrondinformatie krijg je nauwelijks, maar is dat werkelijk waar de kijker voor komt? De pulpfilmliefhebber krijgt waar voor zijn geld: veel bloot, veel rondspattend bloed, rondvliegende kogels, explosies en gore. De hilarische seksscène vormt zo ongeveer op het midden van de film het hoogtepunt van de film (wel jammer dat deze dan weer “geïnspireerd” is door de scène in ‘Shoot ‘Em Up’ waarin Clive Owen Monica Bellucci al schietend tot een hoogtepunt brengt). ‘Drive Angry’ is gewelddadig tot op het bot en de muziek werkt aanstekelijk. De 3D is een gimmick, soms voegt het wat toe, maar waarschijnlijk biedt de film in 2D net zoveel vertier. Fichtner is een sterke toevoeging aan de cast; de droogkomische rol had bijna door niemand anders zo goed neergezet kunnen worden (Christopher Walken misschien). Amber Heard staat haar mannetje in een rol die net zo goed clichématig had kunnen zijn, maar dat net niet is, en voor Nicolas Cage fans is zijn aanwezigheid al voldoende om de film te willen zien. En terecht. Lussier en consorten zijn geslaagd in hun opzet.

Bioscooprelease: 24 februari 2011