Dumbo-Dombo (1941)

Regie: Samuel Armstrong, Norman Ferguson, Wilfred Jackson, Jack Kinney, Bill Roberts, Ben Sharpsteen, John Elliotte | 64 minuten | drama, animatie, familie, musical | Originele stemmencast: Edward Brophy, Sterling Holloway, Herman Bing, Cliff Edwards, Verna Felton, Billy Bletcher, Jim Carmichael, Hall Johnson Choir, Noreen Gammill, Eddie Holden, Malcolm Hutton, Hall Johnson, Harold Manley, John McLeish, Tony Neil, Dorothy Scott, Sarah Selby, Billy Sheets, Chuck Stubbs, Margaret Wright

Na het verlies draaiende ‘Pinocchio’ (1940) en ‘Fantasia’ (1940) moest de Disneystudio met een relatief goedkope tekenfilm proberen om de verliezen te beperken. Ze bewerkten een kinderboek uit 1938 geschreven door Helen Aberson en Harold Pearl wat verhaalde over het circusolifantje Dumbo dat geboren werd met veel te grote oren. Ondanks dat de buitenwereld hem hierom bespot weet hij toch succes te behalen en zo het ongelijk van zijn plaaggeesten te bewijzen.

Het oorspronkelijke boek telde maar enkele pagina’s. Dit maakte dat de mensen bij Disney het verhaal aanzienlijk moesten uitbreiden. Evengoed is dit met een speeltijd van iets meer dan een uur de kortste van alle Disneyclassics. En volgens de overlevering ook de persoonlijke favoriet van Walt Disney zelf. Eigenlijk is ‘Dumbo’ nog het meest een verhaal over onvoorwaardelijke moederliefde en doorzettingsvermogen. Dumbo’s moeder wil haar nieuwe baby alleen maar liefhebben en hem tegen de kwade buitenwereld beschermen. Wanneer zij hiervoor wordt gestraft krijgt Dumbo hulp van Timothy, een muis die ook in het circus werkt. Want hij staat er opeens alleen voor. De andere olifanten laten hem genadeloos vallen. Maar samen met de slimme en doortrapte Timothy, en de hulp van een troep kraaien, zal Dumbo zijn ogenschijnlijke ‘handicap’ omzetten in zijn grootste kracht.

‘Dumbo’ is zoals gezegd een tekenfilm die met een voor Disneybegrippen krap budget werd gemaakt. Daarom is de animatie ook niet zo gedetailleerd en afgewerkt als andere Disneyfilms. Voordeel hiervan is dat de film een wat rauwer randje heeft en zich meer kan concentreren op de karakters en het verhaal. Dit is juist een van de sterke kanten van de film. Een aaneenschakeling van gedenkwaardige en bonte scènes zoals de geboorte van Dumbo via de ooievaar, het heerlijke slapstickgeweld in de circusring, de korte maar goed gemaakte liedjes en de legendarische, surrealistische ‘pink elephant’ scène. Maar de meeste impact maakt Dumbo waarschijnlijk op emotioneel niveau. Wie leeft er niet mee met het buitenbeentje dat door alles en iedereen slecht wordt behandeld maar met behulp van andere buitenbeentjes boven zichzelf uitstijgt. Letterlijk en figuurlijk. Een van de mooiste, zo niet het mooiste Disneyverhaal. Een hartverwarmende prachtfilm!

Joost Hoedemaeckers

Waardering: 5

Bioscooprelease: 25 april 1947