Dummie de Mummie (2014)

Regie: Pim van Hoeve | 90 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Julian Ras, Yahya Gaier, Roeland Fernhout, Ton Kas, Jennifer Hoffman

Goos (Julian Ras) is het buitenbeentje op school. Het pientere ventje leeft volgens de regels, leert graag bij en heeft maling aan kattenkwaad. Zijn isolement wordt verder versterkt door zijn thuissituatie. Samen met zijn vader Klaas (Roeland Fernhout) leven ze in een afgelegen woonboerderij. Zijn moeder is jong overleden. Het dagelijks leven gaat evenwel zijn gangetje. Totdat Goos op een dag een levende mummie in zijn huis vindt. Goos en zijn vader besluiten Dummie, want zo heet de mummie, te houden. De twee doen alsof Dummie hun Egyptische neefje is die over zijn gehele lichaam verbrand is, om hem te behoeden voor de boze buitenwereld en de wetenschap. Want uiteindelijk moet de mummie toch mee naar school. Daar stapelen de problemen en het avontuur zich op.

In dit kinderverhaal (naar de gelijknamige boekenreeks van Tosca Menten) worden archetypische thema’s als leven en dood op een vrij geraffineerde manier behandeld. Voor de rest hinkt de film vooral op twee benen.

Het acteerwerk is bijvoorbeeld niet altijd even degelijk. Op Ras zit een goede kop, maar zijn spel is nog niet heel overtuigend. Zijn gelaatsuitdrukkingen hebben weinig variatie en diepgang. De volwassenen zijn beter op dreef, Fernhout en leraar Ton Kas voorop. Dummie moet het vanzelfsprekend niet hebben van gezichtsemoties, maar eerder van zijn mimiek en uitspraak. Daarin wekt de mummie na verloop van tijd vooral irritatie op. Misschien dat deze volwassen recensent de aansluiting met de jeugd van tegenwoordig is verloren, maar het schrille stemmetje van Dummie werd verre van grappig ervaren.

Waar de film meer overtuigt is op het gebied van de art-direction. Het huis en de school van Goos zien er fris uit. Stiekem roepen ze zelfs het werk van Wes Anderson in herinnering. Het kleurgebruik, de ogenschijnlijk met groothoeklens geschoten symmetrie en het speelse geven ‘Dummie de Mummie’ een herkenbaar uiterlijk. De scène waarin Dummie vertelt over zijn afkomst is van een effectieve schoonheid. De weidse vergezichten doen op zijn beurt denken aan een onvervalste polderwestern.

Op de keper beschouwd is het gegeven van een levende mummie voor even interessant, maar gaan de belevenissen steeds minder boeien. Als kinderfilm is ‘Dummie de Mummie’ vooral kinderachtig. Maar misschien is dat voor de kinderen van nu precies de juiste toon.

Wouter Los

Bioscooprelease: 9 oktober 2014
DVD- en blu-ray-release: 13 februari 2015