Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet (2017)

Recensie Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet CinemagazineRegie: Pim van Hoeve | 82 minuten | familie | Acteurs: Julian Ras, Yahya Gaier, Roeland Fernhout, Jennifer Hoffman, Stefan de Walle, Mike Weerts, Yannick Jozefzoon, Bert Hana, Manou Kersting, Gürkan Küçüksentürk, Ergun Simsek, Michel Sorbach, Kim van Zeben, Esther Gast, Noah de Nooij

Plaats een levende mummiejongen in een oerhollandse setting, laat hem bevriend raken met een Nederlandse jongen en de verhaalmogelijkheden zijn eindeloos, zo bewijst de boekenreeks Dummie de Mummie van Tosca Menten. De serie kent al negen titels, maar daar blijft het vast niet bij. De verfilmingen, beginnend met de eerste in 2014, volgen de boeken op de voet en we zijn met ‘Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet al bij de derde aanbeland.

Zoals de fans van de reeks nog wel weten, heeft Dummie in de tweede speelfilm een portret van juffrouw Friek geschilderd en dat blijkt voor 10.000 euro verkocht te zijn. Dummie mag bepalen wat ze gaan doen met het geld en daar hoeft hij niet lang over na te denken. Hij heeft heimwee naar Egypte en wil eigenlijk het graf van zijn ouders bezoeken, om fatsoenlijk afscheid te nemen. Maar Goos’ vader Klaas ziet dat niet zitten. Niet in de laatste plaats omdat Dummie geen paspoort heeft. Maar daar heeft de inventieve mummie wel een oplossing voor. Wanneer Goos merkt dat het Dummie ernst is, moet hij zijn vriend gelijk geven en maakt hij zich ook hard voor de Egyptereis. Na een aantal anders obstakels bevinden Goos, Dummie, Klaas en juffrouw Friek – die in plaats van meester Krabbel mee is gegaan – zich dan toch in het moderne Egypte.

‘Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet’ geeft de doelgroep exact waar ze voor gaan zitten: een spannend en grappig avontuur met hun helden in een exotische setting. Dat de ietwat goedkoop aandoende decors af en toe afbreuk doen aan het geheel, zal hen niet echt uitmaken. Het verhaal is goed opgebouwd en er is zowaar nog ruimte voor enige emotionele diepgang, al houdt dat niet over. Voorop staat de spanning of Goos en Dummie de tombe van Achnetoet, Dummie’s ouders, kunnen vinden en of ze juffrouw Friek eindelijk eens kunnen lozen (rode draad is haar continue drang tot een “onvergetelijke Egyptische ervaring”). Er zijn zelfs wat Indiana Jones-achtige momenten wanneer de twee beste vrienden ergens vast komen te zitten. Leuk is ook de overduidelijke ode aan ‘Star Wars’, als Goos via een video een oproep naar zijn vader doet met de woorden “Je bent onze enige hoop, papa!”

De meeste gebeurtenissen zijn vergezocht en de humor is wat flauw, maar dat past wel in de lijn van de films. Misschien is ‘Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet’ zelfs wel de leukste van het trio, dus een sequel kunnen we best toejuichen.

Bioscooprelease: 4 oktober 2017
DVD- en blu-ray-release: 23 februari 2018