Dwelling in the Fuchun Mountains – Chunjiang shuinuan (2019)

Recensie Dwelling in the Fuchun Mountains CinemagazineRegie: Gu Xiaogang | 150 minuten | drama | Acteurs: Qian Youfa, Wang Fengjuan, Zhang Guoying, Zhang Renliang, Sun Zhangwei, Sun Zhangjian, Du Hongjun, Peng Luqi, Sun Zikang, Zhuang Yi, Dong Zhenyang, Zhang Lulu, Mu Wei

‘Dwelling in the Fuchun Mountains’, het tweeënhalf uur durende speelfilmdebuut van regisseur Gu Xiaogang, ontleent zijn naam aan het gelijknamige 14e-eeuwse Chinese schilderij van de beroemde kunstenaar Huang Gongwang. De kunstenaar maakte het schilderij nadat hij op zijn 50e naar Fuyang was verhuisd (nabij de Qiantang Jiang-rivier), waar hij gefascineerd raakte door de natuurlijke schoonheid van de omgeving. Hij bleef er wonen tot zijn dood in 1354, en maakte er meerdere doeken.

Eeuwen na het overlijden van Huang Gongwang staat het toneel van zijn schilderijen opnieuw in de schijnwerpers. Regisseur Gu Xiaogang (geboren in Fuyang) heeft met zijn film een modern eerbetoon aan de vermaarde kunstenaar gemaakt, dat zou kunnen gelden als de filmische uitvoering van een van zijn schilderwerken. De film toont het leven van de familie Yu (een grootmoeder, vier zonen en horden kleinkinderen), waarbij we zowel hun hoogte- als dieptepunten waarnemen. Ondertussen verstrijken de seizoenen, leert de familie Yu enkele lessen en kabbelt het leven rustig voort.

De uitwerking van ‘Dwelling in the Fuchun Mountains’ heeft veel gemeen met het werk van de Taiwanese grootmeester Edward Yang, en met name zijn magnum opus ‘Yi Yi’ (2000). Net zoals laatstgenoemde film concentreert de plot zich op een handvol karakters, allemaal familieleden, die zich stapsgewijs door het leven begeven. Beide films hebben een vrij laag tempo, met lange shots en een camera die soms nauwelijks van positie verandert. ‘Dwelling in the Fuchun Mountains’ gaat uiteindelijk nog een stapje verder dan ‘Yi Yi’. De film is opgebouwd uit verschillende vignetten, die soms wel tien minuten duren en nauwelijks dialogen bevatten. Gu Xiaogang heeft geen enkele haast met zijn film en vraagt veel van zijn kijker. De scènes met de grootmoeder maken de meeste indruk; maar af en toe maakt de filmmaker onnodige omwegen.

De beginnend filmmaker kreeg het idee voor zijn film toen hij terugkeerde naar zijn thuisdorp in Fuyang, waar hij werd geconfronteerd met allerlei sociale en economische veranderingen. Het dorp dat hij eens kende was flink op de schop gegaan, en verschillende plekken uit zijn jeugd waren ineens volledig verdwenen. Verandering is een prominent onderdeel in ‘Dwelling in the Fuchun Mountains.’ Elk karakter krijgt hier in meer of mindere mate mee te maken. Sommigen verzetten zich hiertegen en anderen aanvaarden deze natuurlijke gang van zaken. Aan de hand van de verstrijkende seizoenen, maakt de familie Yu allerlei transformaties door. Omringd door het weelderige Chinese landschap proberen zij op hun eigen manier het hoofd boven water te houden. Of zij op de lange termijn echter een kans van slagen hebben is nog maar net de vraag. Ook dat hoort bij het leven.

‘Dwelling in the Fuchun Mountains’ is bedoeld als de eerste film in een geplande trilogie. De volgende twee films zullen geheel nieuwe verhalen bevatten. Wél heeft regisseur Gu Xiaogang laten doorschemeren dat sommige karakters uit dit eerste deel een mogelijke terugkeer kunnen maken.

Len Karstens

Waardering: 3

Speciale vertoning: IFFR 2020
Bioscooprelease: 7 juli 2022 (Previously Unreleased)