Dynamite Warrior – Khon fai bin (2006)

Regie: Chalerm Wongpim | 103 minuten | actie, komedie | Acteurs: Dan Chupong, Leo Putt, Panna Rittikrai, Samart Payakarun, Kanyapak Suworakood, Somdet Kaew-Ier, Ampon Rattanawong, Wichai Prommajan, Jaran Ngamdee, Amporn Pankratok, Darin Woolpert

Na de spetterende openingsscène met een interessant gevecht waarbij de mysterieuze Jone (Dan Chupong) gebruik maakt van dynamietstaven, die hij op zijn vijanden afschiet en zelf berijdt, is het even afwachten hoe succesvol de humor van ‘Dynamite Warrior’ zal zijn en hoe vlot het tempo zal zijn. Zo zijn simpele grappen met lilliputters flauw en lijken de vechtcapaciteiten van de reusachtige bruut met de boomstronken vooral indrukwekkend over te komen door flinke, basrijke knallen op de soundtrack. Maar dan valt alles in elkaar en blijkt ‘Dynamite Warrior’ een leuke mix te zijn van humor, actie, en fantasy.

‘Dynamite Warrior’ kent wel enige “gory” momenten, met afgehakte ledematen en bloedfonteinen uit de nek, maar bestaat toch vooral uit rauwe thaiboksactie, vergelijkbaar met het werk van Tony Jaa in ‘Ong Bak’ en ‘Honour of the Dragon’. Chupong is niet zo getalenteerd als Jaa, en leunt erg op het karakteristieke knietje om zijn tegenstanders te verschalken, maar is toch vaak een genot om naar te kijken. En de shots van zijn spectaculaire vechtkunsten tonen wederom aan dat Muay Thai (thaiboksen) een filmisch interessante vechtsport kan zijn. En de dynamietstaven zorgen voor een aantrekkelijke toegevoegde waarde.

Even heeft de film zelfs een spannende, Burtoneske horrorsfeer wanneer een demon in zijn tempel moet worden opgezocht, maar pas ontmoet kan worden wanneer het donker is. Tegelijkertijd wordt dit ook weer op humoristische wijze ingezet wanneer Lord Waeng droog een paar uur aan het wachten is op dat bewuste moment. En Waeng blijkt komisch vaak erg effectief te zijn. Hoewel gemakkelijk, is zijn spraakgebrek vaak grappig, evenals zijn dommige en kleinzerige gedrag.

De fantasievolle elementen en humor zorgen uiteindelijk voor het succes van ‘Dynamite Warrior’. Pulpy slow motion shots van de held die zich opmaakt voor de strijd en van “liefdesobject” Sao, met haar wapperende haren en verleidelijke blik, zijn leuke knipogen naar b-films. En geinige verhaalelementen als het menstruatiebloed van een maagd dat nodig is voor het opheffen van magie, waarbij Jone steeds in de buurt van Sao te vinden is, wachtend op het moment dat ze ongesteld wordt, werken goed op de lachspieren. Daarnaast is de actie in orde en zijn de acteurs prima gecast. ‘Dynamite Warrior’ is een vermakelijke, originele actiefilm die Thailand als filmland weer eens goed op de kaart zet.