Eastern Drift – Indigène d’Eurasie (2010)

Regie: Sharunas Bartas | 111 minuten | drama | Acteurs: Sharunas Bartas, Klavdiya Korshunova, Erwan Ribard, Elisa Sednaoui, Aurélien Vernhes-Lermusiaux

Regisseur en acteur Sharunas Bartas (‘Trys Dynos’) is in zijn films vaak op zoek naar liefde in een uitzichtloos bestaan. ‘Eastern Drift’ speelt zich vooral af in drie grote steden. Met Parijs, Vilnius en Moskou zijn drie prachtige steden gekozen waarbij je je zeer goed onderwereldpraktijken voor kunt stellen. In sfeerloze beelden komt de grauwheid van de plaatsen fantastisch tot zijn recht. In ‘Eastern Drift’ zien we een grijze wereld met rauwe onderwereldpraktijken. Waar de wereld der misdaad in veel films nogal romantisch wordt neergezet, krijgen we nu een beeld van eenzaamheid en de onvoorspelbaarheid ervan voorgeschoteld.

Gena (Sharunas Bartas) is een crimineel die in de internationale drughandel opereert. Hiervoor reist hij vooral door Oost-Europa. Hij raakt steeds verder verstrikt in het web van de onderwereld. Wanneer hij voor zijn ‘vriendin’ uit dit leventje wil stappen, blijkt dat dit niet zo eenvoudig is en al helemaal niet om zijn geïnvesteerde geld terug te krijgen.

In ‘Eastern Drift’ wordt niet eens zoveel aandacht geschonken aan de daadwerkelijke criminele activiteiten, maar meer de gevolgen ervan als je je in deze kringen bevindt. Ook de relatie van Gena met zowel zijn eigenlijke Franstalige Italiaanse vriendin Gabrielle (Elisa Sednaoui) en zijn scharrel Sasha (Klavdiya Korshunova) krijgt veel aandacht. Maar zelfs deze relaties lijken in dit onsympathieke wereldje kil en grijs. Echte liefde met grote idealen lijkt allang verloren te zijn gegaan. Gabrielle zoekt daarom naar liefde in de armen van een andere man, terwijl Sasha niks liever wil dan met Gena weggaan, weg uit het leven waarin zij werkt als prostituee. Bartas zet een prachtig, op het eerste gezicht emotieloos, personage neer dat vooral uitblinkt in zwijgen. Dialogen zijn dan ook schaars in ‘Eastern Drift’.

Sharunas Bartas maakt met ‘Eastern Drift’ opnieuw een film over emoties in een groezelige wereld waar hoop en verbetering ver te zoeken zijn. Met zijn bijna verstilde aanpak blijft de film wel afstandelijk maar evenzeer levert het een intens schouwwerk op. ‘Eastern Drift’ is dan ook geen snelle misdaadfilm en zal door menigeen zelfs als traag worden ondervonden maar de liefhebber van realistische films, die het beroerde, hopeloze bestaan van de hoofdrolspelers kan aanvaarden, zal zeker kunnen genieten van de film.

Meinte van Egmond