Easy Six (2003)

Regie: Chris Iovenko | 90 minuten | drama, komedie | Acteurs: Julian Sands, Alex Sol, Ruth Williamson, John Savage, Donald Freed, Kyle Howard, Anel Lopez Gorham, Lorna Scott, Katharine Towne, James Wellington, Stuart D. Johnson, Wayne Grace, James Belushi, Fisher Stevens, Harry Karp      

In ‘Easy Six’ keert acteur Julian Sands terug naar Las Vegas. Ditmaal niet als de intimiderende pooier Yuri die hij speelde in ‘Leaving Las Vegas’, maar als professor Packard Schmidt, die zijn academische niveau bewijst met een flink aangezet Engels accent en een ijselijke saaiheid. Geen wonder dat studenten massaal wegblijven van zijn lessen. Ter ontspanning trekt Schmidt naar Las Vegas, met als excuus dat daar een conferentie over de Britse dichter Milton plaatsvindt. Zijn collega en vriend Frank Iverson (John Savage) vraagt Schmidt of deze zijn dochter Sally, die in Las Vegas studeert, wil opzoeken. Zelf kan Iverson geen contact meer met haar krijgen.

Eenmaal in Las Vegas blijkt Sally (Katherine Towne, dochter van ‘Chinatown’-scenarist Robert Towne) heel wat anders te doen dan studeren. Gelukkig maar, want Sally was ooit zijn studente, en hij heeft sindsdien een zwak voor haar. Daarbij doet de film er alles aan om je te laten geloven dat de ‘conferentie’ die Schmidt bezoekt, voor academici slechts een goedkoop excuus is om Las Vegas onveilig te maken. (Het zaaltje waarin Miltons werk wordt besproken, lijkt te zijn gehuurd van een stel paaldanseressen.) ‘Easy Six’ is een komedie. De film probeert dat onder meer waar te maken door Schmidt een sonnet van Shakespeare te laten voordragen aan een huisgenote van Sally en door Jim Belushi een Elvis-pruik op te zetten. En oh ja: Schmidt, die gekke professor, maakt onsmakelijke grapjes.

Komisch is wel de ‘liefde’ voor Sally die bij het weerzien onmiddellijk opborrelt bij Schmidt: zijn sociale intelligentie daalt erdoor tot het nulpunt. Omdat liefde nu eenmaal blind maakt? Het leidt hoe dan ook tot een van de minder passioneel in beeld gebrachte seksscènes in de recente filmgeschiedenis en een hilarisch ongeloofwaardig huwelijksaanzoek. Niets in ‘Easy Six’ is zo ongeloofwaardig, overigens, als Frank Iverson. Of het nu als vader is, als vriend van Schmidt of als wat-doet-hij-precies op de universiteit: met zijn korte broek en Hawaï-shirts komt hij over als een gekke pop met batterijen in de rug en sleuteltje in het hoofd. Gelukkig is Elvis er nog, om uiteindelijk de wereld te redden.

Martijn  Laman