Eden (2012)

Regie: Megan Griffiths | 104 minuten | drama, thriller | Acteurs: Jamie Chung, Beau Bridges, Matt O’Leary, Scott Mechlowicz, Grace Arends, Tantoo Cardinal, Naama Kates, Tracey Fairaway, Stefan Hajek, Tony Doupe, Russell Hodgkinson, Laura Kai Chen, Jeanine Monterroza, Bhama Roget, Eddie Martinez, Roman Roytberg, Evgueni Petrov, Evan Mosher, Ernie Joseph, Demetrius Sager, Joseph Steven Yang, Hillary Dominguez

Van de gebroeders Bridges geniet de jongste, Jeff, de meeste bekendheid. Beau werd in december 1941 geboren, Jeff zag bijna exact acht jaar later het levenslicht. Als zonen van acterende ouders (Lloyd en Dorothy Dean Bridges) was het van meet af aan duidelijk dat zij hun ouders’ voetsporen zouden volgen, maar Jeff is, met zes Oscarnominaties en één verzilvering daarvan, het meest succesvol. Toch mag het werk van Beau Bridges ook altijd gezien worden. In het op feiten gebaseerde ‘Eden’, een drama over vrouwen (of liever: tienermeisjes-)handel, speelt hij een gluiperige corrupte agent, die zich met wel hele smerige zaakjes bezighoudt.

Hyun Jae is een beeldschoon meisje. Ze is negentien, maar ziet er (mede door haar beugel) jonger uit. Ze komt uit Korea maar woont al enige tijd met haar ouders in de Verenigde Staten. Haar relatie met haar vader is beter dan die met haar moeder, maar echt uitgediept wordt dat niet, want ‘Eden’ gooit je meteen in het verhaal. Tegen de wens van haar moeder gaat Hyun Jae met een vriendinnetje stappen. Het verlegen meisje heeft al gauw aandacht van een knappe brandweerman en wanneer haar vriendin haar in de steek laat om zelf op de versiertour te gaan, besluit ze op zijn avances in te gaan. Eenmaal in zijn auto zit ze als een rat in de val. Wanneer ze bij een tankstation staan, ontdekt ze dat de brandweerbadge die de jongen zo trots showde, nep is. Koplampen van een auto die achter hen geparkeerd staan, doen haar opschrikken en ze beseft dat ze in moeilijkheden zit. Hyun Jae probeert te vluchten, maar tevergeefs. Ze eindigt de dag gekneveld en met tape over haar mond in de kofferbak…

Wanneer ze bijkomt ligt ze op een verrijdbaar ziekenhuisbed in een groezelige kamer. Ze krijgt onder protest een spuit, probeert zich los te worstelen, geeft aan dat ze haar ouders wil laten weten waar ze is, maar de onverzorgd uitziende ‘zuster’ is onverbiddelijk. Hyun Jae komt in een loods terecht, waar tientallen leeftijdsgenootjes zitten. Ze zijn gekleed in vale hemdjes en onderbroekjes en worden in een rij opgesteld. Een ontluisterend beeld. Hyun Jae krijgt een nieuwe naam, Eden, sluit vriendschap met een lotgenote en wordt ingewijd in de wereld van de betaalde seks. Ondertussen blijft ze haar vechtlust houden. Ze is vastbesloten te ontsnappen uit de klauwen van haar gruwelijke ontvoerders. Haar boekhoudkundige talenten, die ze in de zaak van haar ouders altijd al gebruikte, komen daarbij goed van pas. Vaughan, de aan drugs verslaafde manager van de zaak, die niet eens zo heel veel ouder is dan Hyun Jae, heeft al snel door dat zij op meer manieren dan de voor de hand liggende, een aanwinst is voor de onderneming.

Wat ‘Eden’ zo interessant maakt is de ontwikkeling die de hoofdpersoon doormaakt. Van het schuchtere kind aan het begin van de film is aan het eind niets meer over. Ook haar relatie met haar onderdrukker, Vaughan (een indrukwekkende Matt O’Leary) is goed uitgewerkt en je krijgt zowaar nog wat sympathie voor zijn personage. Beau Bridges is oprecht creepy, maar de sterkste acteerprestatie mag op het conto van hoofdrolspeelster Jamie Chung worden bijgeschreven, die als Amber een soortgelijk lot onderging in ‘Sucker Punch’. De plot van ‘Eden’ is tot op zekere hoogte voorspelbaar, maar daar maakt de film ook nergens een geheim van (het zit ‘m al in het ‘geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Chong Kim’). Toch hebben de makers nog enkele verrassingen voor de kijker in petto. Gecombineerd met het sterke acteerwerk en de geloofwaardige karakters maakt dat van ‘Eden’ een goed drama met thrillerelementen.

‘Eden’ verschijnt woensdag 31 oktober 2012 op DVD en blu-ray.