Eden Lake (2008)

Regie: James Watkins | 91 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Kelly Reilly, Michael Fassbender, Tara Ellis, Jack O’Connell, Finn Atkins,  Jumayn Hunter, Thomas Turgoose, James Burrows, Thomas Gill, Lorraine Bruce, Shaun Dooley, James Gandhi, Bronson Webb, Lorraine Stanley, Rachel Gleeves

“Waarom een zandafgraving en geen Parijs?”, grapt Jenny in de Range Rover op weg naar de weekendbestemming; haar vriend Steve grijpt voor de zekerheid nog maar eens glunderend naar de trouwring in zijn zak, waarvan zij het bestaan nog niet kent.

Eden Lake is een tot natuurgebied omgetoverde zandafgraving, waar binnen afzienbare tijd een exclusieve woonwijk zal verrijzen; de aankomst van Jenny en Steve in het ‘paradijs’ wordt meteen verstoord door agressieve en luidruchtige locals. Voorwaar de eerste tekenen van onheil in een film die nogal mat begint, maar je vervolgens langzaam de keel dichtknijpt. Absolute horror – van een bloederigheid die we sinds ‘The Passion of the Christ’ niet meer hebben gezien – mengt zich gaandeweg de anderhalf uur met sociaal drama, subtiel verweven in voortdurend aanwezige actie.

Het Britse ‘Eden Lake’ is weliswaar een traditionele horrorthriller in de zin dat onschuldige tortelduiven zelf ook geweld gaan gebruiken, maar het regiedebuut van de jonge dertiger James Watkins hakt er des te meer in, omdat zij uitgaat van de onderhuidse agressie die in sociaal achtergestelde, beschadigde jongeren plots tot ontbranding kan komen als zij worden toegesproken door hen die het beter hebben getroffen; het maakt het brute geweld dat bendeleider Brett (Jack O’Connell) aan zijn maten oplegt verklaarbaar, en legt patronen bloot die voor een publieksfilm eigenlijk te verontrustend zijn, namelijk dat een sterke gek de omgeving die hij beheerst alles kan laten doen. Het eindschot van ‘Eden Lake’ – waarin Brett uitdrukkingsloos in de spiegel kijkt met de Ray Bans van Steve op, is in dit verband ontluisterend. En hoewel de film beter af ware geweest met sterke leads zijn Reilly en Fassbender herkenbaar in hun rol van doorsnee droomkoppel.

Een paar irritaties – Reilly’s Bambi-look en het feit dat de vluchtende Jenny zich op de meest vindbare plekken verstopt – kunnen we dan wel velen. Bovendien zag Britse randgroepjeugd er zelden in film zo hulpeloos en tegelijkertijd angstaanjagend uit, met een bijzondere vermelding voor Thomas Turgoose als de volgzame Cooper. ‘Eden Lake’ zal menig geharde kijker nog boze dromen bezorgen.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 14 mei 2009