Edison (2005)

Regie: David J. Burke | 97 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Morgan Freeman, Kevin Spacey, Justin Timberlake, LL Cool J, Dylan McDermott, John Heard, Cary Elwes, Roselyn Sanchez

Timberlake speelt de rol van de ambitieuze Josh Pollack. Een broekie (de perfecte rol voor babyface Justin) dat koste wat het kost topjournalist wil worden. Wanneer hij ontdekt dat de elite politie eenheid FRAT fraude pleegt en gewetenloos in het rond moordt, wil hij daar een artikel over schrijven. Hij spreekt met een slachtoffer en bespreekt het verhaal met zijn baas Moses Ashford (Morgan Freeman). Wanneer leden van FRAT hier lucht van krijgen laten ze Josh en zijn vriendin Willow (Piper Perabo) in elkaar slaan, om ze te waarschuwen. Het ‘journalistje’ is immers lastig en weet te veel.

Nu pas beseft Josh dat zijn beslissingen en daden consequenties hebben. Hij leert dat het leven van een topjournalist gevaarlijk kan zijn, dat een artikel levens kan verwoesten en dat topjournalisten niet zomaar een Pulitzer winnen. Zijn vriendin ligt in het ziekenhuis en hij is doelwit voor de corrupte leden van FRAT. Dat maakt hem echter alleen maar fanatieker. Josh besluit dat hij het verhaal moet publiceren om een einde te maken aan al het geweld en om de waarheid aan het licht te brengen, ook al zal hij daar een hoge prijs voor moeten betalen.

Op leuke en spannende manier wordt met deze film een mening gegeven over de journalistiek. Hoever ga je voor de waarheid en wie mag je in gevaar brengen voor een belangrijk verhaal? Laat je je door anderen intimideren of ga je juist door? Het enige antwoord dat gegeven wordt is dat je sommige dingen gewoon niet moet publiceren. Verwoest geen levens als het het niet waard is en denk goed na over de consequenties.

Opnieuw een zanger op het onbekende pad. Justin Timberlake maakt met de film ‘Edison’ zijn grote acteerdebuut. Vaak zijn de prestaties van verdwaalde zangers vervelend en teleurstellend, maar in tegenstelling tot veel collega’s, is Timberlake helemaal niet slecht. Hij neemt het op tegen Oscarwinnaars Morgan Freeman en Kevin Spacey, en weet de aandacht te trekken. Hij is levendig, heeft de perfecte uitstraling voor deze rol: jong, serieus en eigenwijs. Morgan Freeman valt eigenlijk wat tegen. Hij blijft op de achtergrond en lijkt niet helemaal op zijn plek. Met zijn wat gereserveerde en serieuze overkomen is hij geloofwaardiger in een drama of speelfilm. Als betweterige werkgever/journalist komt hij gewoon niet tot zijn recht.

Het eerste uur van ‘Edison’ is origineel, spannend en goed doordacht, maar met de laatste dertig minuten gaat regisseur David J. Burke de fout in. Teveel wapens, geweld en toeval zorgen voor een ongeloofwaardig einde. Zonder al deze stunts was het hele verhaal een stuk realistischer geweest. Erg jammer, want hierdoor is de morele boodschap snel vergeten en denken kijkers terug aan een spectaculair, maar weinig verrassend plot. ‘Edison’ is een leuke, spannende film met veel bekende acteurs en een vrij origineel thema.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 9 maart 2006