Een goed leven (2015)

Regie: Aaron Rookus | 50 minuten | drama | Acteurs: Ariane Schluter, Jonas Smulders, Sigrid ten Napel, Olga Louzgina, Mathias Vandevijver

One Night Stand biedt ‘nieuwe’, talentvolle regisseurs en scenaristen de kans een eigentijdse film van vijftig minuten te maken en zo een belangrijke stap te zetten in de ontwikkeling van hun talent. Het project maakt deel uit van het Deltaplan Talent en is een initiatief van NTR, VARA & VPRO, Mediafonds, Nederlands Filmfonds en CoBO. Na negen succesvolle edities is nu de tiende serie One Night Stand films een feit. Het thema van deze editie is ‘Heimelijke liefde’. In totaal zijn er 86 voorstellen ingediend. Twaalf daarvan zijn geselecteerd om verder te ontwikkelen. Hieruit zijn eind 2014 zes scenario’s geselecteerd voor realiseringssubsidie. Deze films worden uitgezonden op televisie en gaan in première tijdens het Nederlands Film Festival. Vaak weten de beginnende regisseurs enkele topacteurs te strikken voor hun project.

Zo mocht Aaron Rookus voor zijn film ‘Een goed leven (met een gelukkig einde’) werken met niemand minder dan Ariane Schluter, de dame die behalve een Gouden Kalf (voor Theo van Goghs ‘06’ (1994) ook twee Theo d’Ors op de schoorsteenmantel heeft staan en te boek staat als een van de beste actrices die ons land rijk is. Schluter speelt in ‘Een goed leven’ de 53-jarige Helen, die het allemaal uitstekend voor elkaar lijkt te hebben, tot ze ineens haar man dood op de badkamervloer aantreft. Alsof die schok nog niet erg genoeg is, blijkt hij ook nog eens torenhoge schulden te hebben en staat de deurwaarder al op de stoep. Helen staat van de ene op de andere dag op straat. Uit pure wanhoop vraagt ze of ze tijdelijk in de studentenflat van haar dochter (Sigrid ten Napel) mag wonen. Die stemt schoorvoetend in, maar alleen omdat ze op het punt staat om met haar vriendje naar Mongolië af te reizen, want verder is de kettingrokende Helen niet bepaald een fijne moeder geweest. Zonder geld, huis of werk – ze heeft al dertig jaar niet meer gewerkt! – kan Helen geen kant op. En haar nieuwe huisgenoten zijn ook niet bepaald hartelijk. Op Joeri (Jonas Smulders) na dan, een knappe economiestudent die ‘bijklust’ als escort voor mannen ‘die iets extra’s willen’. Hij leent haar geld en is aardig. Ze bereiken elkaar in hun eenzaamheid, verkennen de gronden van hun wederzijdse aantrekkingskracht en kiezen voor de toekomst.

‘Een goed leven’ vaart wel bij de twee sterk bezette hoofdrollen. Mensen die in eerste instantie met zichzelf bezig zijn, maar elkaar op de een of andere manier wel weten wakker te schudden. Joeri heeft natuurlijk niet zomaar een bijbaantje in de prostitutie uitgekozen om zijn geld mee te verdienen; het is een vlucht. Hij wil de pijn van het verlies van een dierbare niet voelen. En als iemand te dichtbij komt – of dit nu Helen is of Lucas, voor wie hij diepe gevoelens heeft – weet hij niet hoe hij ermee om moet gaan. Ook Helen is op de vlucht voor haar gevoelens. Want door de financiële malheur waar ze in terecht is gekomen heeft ze niet eens tijd om stil te staan bij het overlijden van haar echtgenoot. Schluter speelt deze Helen niet, ze ís het gewoon: de verwarring, de eenzaamheid die ze voelt, de wanhoop. Geen wonder dat ze genomineerd werd voor een Gouden Kalf voor beste actrice in een televisiedrama voor deze rol. Maar ook de jonge Jonas Smulders had best een nominatie voor deze rol verdiend (hij is wél genomineerd, maar dan voor zijn rol in een andere One Night Stand, ‘Geen koningen in ons bloed’). Overigens staat ‘Een goed leven’ zelf ook op de shortlist voor een Gouden Kalf, in de categorie ‘beste televisiedrama’. En dat is meer dan terecht. Hoe diep deze film gaat, merk je pas echt in de allerlaatste scène, als voor Helen eindelijk de zaken op hun plaats vallen. Nederlands televisiedrama op zijn best!