Een schitterend gebrek (2024)

Recensie Een schitterend gebrek CinemagazineRegie: Michiel van Erp | 108 minuten | drama | Acteurs: Dar Zuzovsky, Jonah Hauer-King, Sam Hazeldine, Ruth Becquart, Gaia Bermani Amaral, Riccardo Gamba, Maarten Heijmans, Josh Goulding, Simonetta Solder, Igor Horvat, Angela Sant’Albano, Niccolò Besio, Melanie Neu, Finn Poncin, Juda Goslinga, Bert Hana, Loes Schnepper, Majd Mardo, Teun Donders, Charlotte Houberg, Paula Bar-Giese, Mitch Salm, Massimo Scola, Pia Lanciotti, Daiana Bianco, Giulia Briata, Valentijn Benard, Marsha DeFilippo, Aus Greidanus Jr., Joanna Dolan, Marisa Van Eyle, Kyra Antoni

Wie heeft het hart van Casanova (Jonah-Hauer King) gestolen en gebroken? Op verdienstelijke wijze vertaalt de Nederlandse regisseur Michiel van Erp met ‘Een schitterend gebrek’ de gelijknamige bestseller van romanschrijver Arthur Japin naar het grote scherm.

De kijker belandt in een statig kostuumdrama, ware het niet dat de Lucia (Dar Zuzovsky), de beeldschone dochter van bedienden, voor haar tijd vooruitdenkend is. Haar liberale ideeën krijgt ze mee uit boeken en de diepe interesse voor de natuur. Wanneer Giacomo Casanova, priester in opleiding, Lucia voor het eerst ontmoet in Veneto, is hij al snel verkikkerd op haar. Hij zet zelfs zijn religieuze roeping opzij om zo snel mogelijk met Lucia te trouwen.

Echter het noodlot gooit roet in het eten. Lucia krijgt de pokken. Midden in de achttiende eeuw is deze besmettelijke ziekte absoluut geen pretje en maakt het haar een sociale paria. Hoe kan ze nu nog trouwen met haar geliefde Giacomo?

Zo’n zestien jaar later, in Amsterdam. Een mysterieuze gemaskerde dame, luisterend naar de naam Galathée, heeft in en buiten het bed veel invloedrijke mannen om haar vingers gewonden voor rijkdom en toegang tot het de gegoede burgerij. Ook rokkenjager Casanova, inmiddels al beroemd en berucht in heel Europa, krijgt lucht van het bestaan van Galathée. Hij ziet het als een hoogstpersoonlijke uitdaging om de mysterieuze dame te verleiden. Wanneer ze elkaar eindelijk tegenkomen, is het alsof de twee in een spiegel kijken.

Het verhaal is geheel van Lucia (en Zuzovsky). Ondanks dat de relatie met Casanova een speerpunt is in haar leven, gaat het over hoe zij omgaat met voor- en tegenspoed. Ook het feit dat vrouwen een ondergeschikte positie hebben, is een kernpunt in de film. Je zou het in dit opzicht, in de zoektocht naar vrijheid voor de vrouw en haar lichaam, een zusje kunnen noemen van ‘Poor Things’ (Yorgos Lanthimos, 2024). Alleen is ‘Een schitterend gebrek’ toch wat te tam om de feministische furie van Emma Stone’s Frankenstein bij te benen.

Documentaires, tv-series, theatervoorstellingen en nu ook al een tijdje fictiefilms (onder meer ‘Stromboli’ (2022)). Regisseur Michiel van Erp draait nergens zijn hand voor om. Wat hierin opvalt is hoe divers de onderwerpen en genres zijn. Vaak is het eindresultaat vermakelijk. Echter ‘Een schitterend gebrek’ blijft in gebreken. Het start fris maar sleurt zich ergens onderweg nogal plichtmatig naar het einde toe. Bovendien kan iedereen de finale, ook zonder het boek te hebben gelezen, van mijlenver zien aankomen.

Roy van Landschoot

Waardering: 3

Bioscooprelease: 12 september 2024
Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2024