Effacer l’historique (2020)

Recensie Effacer l'historique CinemagazineRegie: Benoît Delépine, Gustave Kervern | 105 minuten | komedie, drama | Acteurs: Blanche Gardin, Denis Podalydès, Corinne Masiero, Vincent Lacoste, Benoît Poelvoorde, Jackie Berroyer, Jean-Louis Barcelona, Jean Dujardin, Lucas Mondher, Miss Ming, Monique Leroux, Jo Dahan, Bouli Lanners, Michel Houellebecq

Zelfs voor intelligente mensen is de digitale wereld soms lastig te doorgronden. Fake news, dubieuze webshops, Nigeriaanse prinsen, gratis bitcoins. Wanneer redelijk intelligente mensen hier al moeite mee hebben, hoe zit het dan met het minst slimme deel van de bevolking?

Dit serieuze probleem wordt op hilarische wijze behandeld in de Franse komedie ‘Effacer l’historique’. In een dorp in Frankrijk hebben drie niet al te snuggere wijkgenoten te maken met verschillende vormen van digitale ellende. De gescheiden moeder Marie krijgt te maken met chantage over een sekstape. De dochter van veertiger Bertrand zit thuis omdat zij op school is gepest door een cyberbully. En dan is er nog de onaantrekkelijke en sociaal bonkige taxi-chauffeuse Christine wier klanten haar steevast ranken met 1 mager sterretje.

Die problemen zijn serieus genoeg, maar de uitwerking is alleen maar komisch. Neem het bedrijf waar Christine voor werkt, de Hollywood VIP Star Cars. Ondanks die fancy naam gaat het om doodgewone auto’s, waar dan wel een mottige rode loper uitrolt wanneer je er uitstapt. Of neem de goedgelovige Bertrand, een man die staalhard beweert dat zijn verzekeraar zijn kosten voor 250% vergoed. Mooiste van het stel is nog Marie, een fantastische fuckup die naar Amerika reist om het Google betaald te gaan zetten. Met hilarische gevolgen.

De humor is eigenzinnig, licht absurdistisch, maar bijna altijd raak. Er is een geweldige scène met een vertaal-app, we zien een goddelijke hacker aan het werk in een windmolen, er is een natuurhistorisch museum in Mauritius met heel merkwaardige vissen, we zien een dwaze digitale sweatshop en we krijgen een grappige bonus na de aftiteling. Toch is de boodschap serieus genoeg. Halverwege blijkt ons onfortuinlijke drietal te hebben meegedaan met de merkwaardige protesten van de ‘gele hesjes’ in 2018. En plotseling begrijpen we waar die protesten (deels) over gingen en waarom ze zo ongericht leken.

Helaas is de verhaallijn van Christine niet lekker uitgewerkt en is de humor een enkele keer te melig. Maar het grootste probleem van deze film is zijn tijdelijkheid. ‘Effacer l’historique’ gaat over de digitale problemen van de jaren 20, wat ongetwijfeld heel andere problemen zijn dan die van de jaren 30. De kans is dus groot dat deze komedie snel gedateerd raakt. Maar voor kijkers uit de jaren 20 is dit een intelligente, originele en rake satire die je met een dikke glimlach uitzit.

Bioscooprelease: 22 juli 2021
VOD-release: 10 november 2021