Eight Below (2006)

Regie: Frank Marshall | 115 minuten | drama, avontuur, familie | Acteurs: Paul Walker, Bruce Greenwood, Moon Bloodgood, Jason Biggs, Gerard Plunkett, August Schellenberg, Wendy Crewson, Belinda Metz, Connor Christopher Levins, Duncan Fraser, Dan Ziskie, Michael David Simms, Daniel Bacon, Laara Sadiq, Malcolm Stewart, Dexter Bell, Gary Chalk, Brenda Campbell, Michael Adamthwaite, Buddy Cain, Damon Johnson, Richard Sali, Panou, Buck, D.J., Floyd, Koda Bear, Megan McKinnon, Levi Woods

Het is wel wat kouder op de Zuidpool dan de “acht graden onder nul” uit de titel. Die acht zijn natuurlijk de prachtige husky’s en malamutes (rassen van de sleehonden) die naast Paul Walker de heldenhoofdrollen spelen in dit ijzige avontuur van Walt Disney Pictures. ‘Eight Below’ is geïnspireerd op de film ‘Nankyoku Monogatari’ (1983) over het verbazingwekkende, waargebeurde verhaal van een Japanse expeditie naar de Zuidpool in 1958.

Dat Paul Walker enorm sportief is blijkt uit de keuze van zijn rollen. American football in ‘Varsity Blues’ (1999), racen in ‘The Fast and the Furious’ (2001), diepzeeduiken in ‘Into the Blue (2005) en nu sleerijden in ‘Eight Below’. Hij is een natuurmens, hondenliefhebber en vader, dus hij maakte deze familiefilm met veel plezier. Jason Biggs speelt zijn vriend en cartograaf Charlie Cooper, een grappige kluns met vliegangst. Biggs is specialist in zelfspot dus ook hier krijgt hij zijn portie, dit keer in de vorm van hondenslijm. De knappe, Euraziatische Moon Bloodgood is ‘Crazy Katie’, een stoere pilote. Dan zijn er nog de honden. Wat een indrukwekkende dieren zijn het toch met hun intense, blauwe ogen. Voor iedere sleehond in de film waren er wel drie echte honden nodig. Er werd hard gewerkt door en met de hondentrainers om alles juist te kunnen filmen. Frank Marshall, regisseur van de epische avonturenfilms ‘Alive’ (1993) en ‘Congo’ (1995) en Don Burgess cinematograaf van ‘Spider-Man’ (2002) en ‘The Polar Express’ (2004) tekenden graag voor de grote uitdaging om de schoonheid van het uitgestrekte ijslandschap van Antarctica en de sledehonden op indrukwekkende wijze in beeld te brengen. Het is ze zeker goed gelukt om het koudste, meest stormachtige en meest verlaten gebied op aarde te tonen. Ook al is er met de cast daarvoor in Canada geschoten en voor de rest in Noorwegen en Groenland geschoten.

‘Eight Below’ is eigenlijk een mix van ‘March of the Penguins’ en ‘Snow Dogs’ (2002), ook van Disney. De film onderscheidt zich van de laatstgenoemde doordat de focus op de overleving van de honden is. Niet altijd even ‘happy’ dus, een enkele keer eng (scène met zeeluipaard), maar nog steeds ‘Disney’. Het contrast tussen de ijzige Zuidpool en thuis waar Jerry zich in de tussentijd bevindt wordt goed weergegeven door het gebruik van kleur.  Leider van de sleehonden Maya (echte naam Koda Bear) bleek een perfecte cast, die hond was een hele goede acteur. Hoe de honden voor elkaar zorgen zal alle kijkers ontroeren. Alleen had Paul Walker nog meer emotie moeten tonen, meer wanhoop en zeker meer verbazing wanneer hij zijn doodgewaande honden eindelijk terugziet. ‘Eight Below’ is qua verloop niet exceptioneel, dat zijn de trucs met de honden en het landschap wel. Al met al is het wel een mooie, spannende, ontroerende avonturenfilm waar iedereen van kan genieten.

Sarita Koendjbiharie