El método (2005)

Regie: Marcelo Piñeyro | 112 minuten | drama | Acteurs: Eduardo Noriega, Najwa Nimri, Eduard Fernández, Pablo Echarri, Ernesto Alterio, Natalia Verbeke, Adriana Ozores, Carmelo Gómez

De samenvatting van ‘El Método’ doet vermoeden dat we hier met een Spaanse kruising van ‘Das Experiment’ (2001) en de tv-show ‘The Assistant’ te maken hebben. In tegenstelling tot ‘Das Experiment’ blijven de gruwelijkheden in ‘El método’ voornamelijk beperkt tot het psychologische vlak, de sfeer is echter vele malen grimmiger dan in ‘The Assistant’. ‘El método’ speelt zich grotendeels af in één ruimte. De sollicitanten zitten aan een tafel, ieder met een computer voor zich. Als een computer ‘no signal’ meer geeft is dat het einde van de sollicitatie voor degene die erachter zit. Uiteindelijk kan er natuurlijk maar één overblijven.

‘El método’ opent met een drievoudig split-screen. We zien mensen onderweg naar een kantoorpand terwijl het nieuws rapporteert over een antiglobalisten-demonstratie. Dat je meer informatie krijgt toegereikt dan je kunt verwerken sluit prachtig aan bij de nare psychologische spelletjes van de Grönholm-methode waar de sollicitanten aan onderworpen worden. Zodra dat sollicitatieproces begint krijg je als kijker visueel meer rust, het splitscreen verdwijnt, al je aandacht heb je nu nodig voor het mentale aspect van de film. Bij een film die boven alles gaat om een ‘battle of the minds’ moet aan twee zaken veel aandacht zijn besteed: dialogen en acteerwerk. In ‘El método’ zijn beide zeer sterk. Alle zeven kaderleden en de secretaresse zijn compleet geloofwaardig, ondanks de bizarre situatie. De stijlvolle, eenvoudig gehouden cinematografie zorgt dat de nadruk op de personages blijft. De buitenwereld met de antiglobalisten-demonstratie fungeert daarbij als een achtergrond die de kritiek op de gevoelloze zakenwereld versterkt. Niet voor niets valt de meest sympathieke kandidaat het eerste af. De mooie Nieves (Najwa Nimri) voegt de nodige seksuele spanning toe, maar is er ook plaats voor liefde in de top van het bedrijfsleven?

Na bijna twee uur intensieve psychologische spelletjes komt het einde van de film ietwat uit de lucht vallen. Je krijgt het gevoel dat er verhaallijntjes zijn blijven liggen, dat niet alles helemaal is uitgewerkt. Aan de andere kant geeft je dat als kijker mogelijkheden voor eigen interpretaties. ‘El método’ blijft je daardoor nog een tijd bij.

Emy Koopman