El secreto de sus ojos – The Secret in Their Eyes (2009)

Regie: Juan José Campanella | 127 minuten | drama, thriller | Acteurs: Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino,Guillermo Francella, José Luis Gioia, Carla Quevedo, Rudy Romano, Mario Alarcón, Alejandro Abelenda, Sebastián Blanco, Mariano Argento, Juan José Ortíz, Kiko Cerone, Fernando Pardo

Benjamin Esposito (Ricardo Darin) was onderzoeksrechter in Argentinië. Sinds zijn recente pensionering heeft hij niet zo veel meer te doen. Hij wil een boek gaan schrijven over een brute verkrachting van en moord op een beeldschone jonge vrouw die zo’n vijfentwintig jaar eerder plaats vond. Bij die zaak was hij intensief betrokken, maar hij heeft deze nooit kunnen oplossen. De kwestie spookt door zijn hoofd. Benjamin heeft het dossier nodig en gaat naar de justitiële autoriteiten. Daar ontmoet hij Irene Menendez Hastings (Soledad Villamil). Irene is zijn vroegere leidinggevende en heeft nu een hoge positie. Hij heeft Irene zo’n twintig jaar niet meer gezien, lang geleden was hij hevig verliefd op haar. Aanvankelijk is de sfeer losjes, oude herinneringen worden opgehaald. Benjamin en Irene plagen elkaar goedmoedig over hoezeer zij beide veranderd en ouder geworden zijn. De stemming slaat om als hij haar naar het dossier vraagt en de reden daarvoor bloot geeft. De hele zaak ligt duidelijk erg gevoelig en er zijn kennelijk legio redenen om de gegevens niet ter beschikking te stellen.

Na de moord op de jonge vrouw werd Benjamin getroffen door het peilloze verdriet van haar echtgenoot Ricardo Morales (Pablo Rago). De politie is gebaat bij een vlotte afwikkeling en wil zo snel mogelijk daders laten bekennen. Valse praktijken worden hierbij niet geschuwd, ‘daders’ worden gearresteerd en ‘bekennen’. Benjamin en zijn collega Sandoval (Guillermo Francella) maken vijanden als deze valse methoden aan de kaak worden gesteld. Die ‘daders’ moeten worden vrijgelaten. Tijdens de periode van het onderzoek verandert de situatie in Argentinië dramatisch. De militairen plegen een staatsgreep en de militaire junta regeert onverbiddelijk en meedogenloos. Ook voor Benjamin wordt de situatie levensbedreigend. Zijn onderzoek dreigt hem steeds meer mee te sleuren in de maalstroom van geweld, rechteloosheid en onderdrukking ten tijde van het militaire regime. Om die redenen heeft hij toen de zaak moeten laten rusten en werd deze nimmer opgelost.

Het filmverhaal springt voortdurend in tijd heen en weer. Tijdens het schrijven van zijn boek ziet Benjamin steeds meer herinneringen uit die tijd voor ogen en realiseert zich dat hij niet meer kan stoppen. Hij is volledig bezeten van de zaak en gaat opnieuw op onderzoek uit. Dit onderzoek is ook een reis door zijn eigen historie uit de tijd van de junta. Kan hij deze zaak alsnog tot een oplossing brengen nu er zoveel tijd verstreken is en er nog steeds zoveel obstructie wordt gepleegd?  Het scenario zit uiterst ingenieus in elkaar en is harmonieus in balans. De zich langzaam maar zorgvuldig ontvouwende plot is aan de ene kant een ingetogen, subtiel en magnifiek psychologisch drama, maar tegelijk ook een indringend verslag van een donkere periode uit de recente Argentijnse geschiedenis. De vele flashbacks zijn nimmer storend en schuiven het verhaal als een legpuzzel van duizenden stukjes op sublieme wijze in elkaar, terwijl er gelijktijdig een gevoelvol liefdesverhaal in is verwerkt. De ontknoping is tot het einde toe spannend en verborgen gehouden. ‘El secreto de sus ojos’ is thriller, drama en romantiek ineen. Het spel van alle acteurs is energiek en krachtig en in hoge mate geloofwaardig en overtuigend. De cameravoering is van hoog niveau en levert een bijzondere sfeer op, terwijl de muzikale ondersteuning een sterke bijdrage levert.

‘El secreto de sus ojos’ won in 2010 de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film. Dat deze waardering terecht is, kunt u zelf gaan vaststellen. Een magistrale film met een superieur scenario en magnifiek spel. Voltreffer!

Rob Veerman

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 26 augustus 2010