Election Night – Valgaften (1998)

Regie: Anders Thomas Jensen | 11 minuten | korte film | Acteurs: Ulrich Thomsen, Jens Jørn Spottag, John Martinus, Ole Thestrup, Farshad Kholghi, Hella Joof, Mikkel Vadsholt, Nicolas Bro, Thomas Milton Walther

‘Election Night’ is een korte film van de internationaal inmiddels zeer succesvolle regisseur Anders Thomas Jensen. Deze Deen deed al twee keer eerder een poging een Academy Award te winnen met het insturen van een korte film, in 1997 leverde dit hem een nominatie voor ‘Ernst & Iyset’ op, een jaar later probeerde hij het met ‘Wolfgang’ (hetgeen ook een Oscarnominatie tot gevolg had). Het spreekwoord ‘drie keer is scheepsrecht’ bleek voor de getalenteerde cineast op te gaan, want in 1999 mocht Jensen samen met zijn vaste parter Kim Magnusson de Oscar in ontvangst nemen.

De film snijdt een aantal interessante onderwerpen aan. In eerste instantie het recht om te kiezen en hoe mensen daarmee om gaan. Zie je het, zoals hoofdpersoon Peter, als je plicht en ga je daarom tot het uiterste om aan deze plicht te voldoen of neem je het niet zo serieus? Het tweede – meest duidelijke thema van ‘Election Night’ is racisme. Peter is werkzaam bij een humanitaire organisatie, maar voordat we dat feit over hem te weten komen merken we al dat hij een hekel heeft aan discriminatie en ook niet bang is hiervoor uit te komen. De barkeeper, de kennis met wie hij aan de bar zit en de eerste taxichauffeur die hem naar het stemlokaal moet brengen krijgen te horen wat hij van racisme vindt. Het is makkelijk om mee te voelen met Peter, de woorden die tegen hem geuit worden zijn vernederend en discriminerend. Peter voert in een half uur die avond niet alleen een strijd om op tijd bij het stemlokaal te zijn (en dat is moeilijker dan hij in eerste instantie denkt, zo blijkt), maar ook een strijd met mensen in zijn omgeving. Het is bizar hoe vaak hij geconfronteerd wordt met racisme, maar tegelijkertijd ondanks die overtrokkenheid helaas ook uit het leven gegrepen.

‘Election Night’ (‘Valgaften’) is een inktzwart komisch filmpje over vooroordelen en tolerantie en hoe ver je daar in gaat. Of Peter uiteindelijk zijn stem uit kan brengen en daarmee een stukje wereldverbetering teweeg heeft gebracht? Voor die uitslag moet je toch echt eerst de film kijken. Bijzondere aanrader! Perfect als eerste kennismaking met de Deense topregisseur, onmisbaar als je al fan bent.