Elegy (2008)

Regie: Isabel Coixet | 108 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Penélope Cruz, Ben Kingsley, Patricia Clarkson, Dennis Hopper, Peter Sarsgaard, Deborah Harry, Chelah Horsdal, Sonja Bennett, Antonio Cupo, Michelle Harrison, Marci T. House, Alessandro Juliani, Laura Mennell, Shaker Paleja, Kris Pope, Ryan McDonell

Regisseuse Isabel Coixet gooide al hoge ogen met films als ‘My Life Without Me’ en ‘The Secret Life of Words’ waarvoor ze zelf het scenario schreef. ‘Elegy’ daarentegen is een verfilming van Philip Roths boek ‘The Dying Animal’. Zijn werk is al eerder met succes verfilmd met ‘The Human Stain’ (2003). ‘Elegy’ doet het ook erg goed, de film ontving een nominatie voor een Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn.

‘Elegy’ draait om het leven van David Kepesh (Ben Kingsley), die door bindingsangst zijn vrouw en zoon verlaten heeft. Sindsdien heeft hij regelmatig relaties, zonder dat hij iemand te dicht bij laat komen. Zijn inmiddels volwassen geworden zoon Kenny (Peter Sarsgaard) heeft het zijn vader nooit kunnen vergeven dat hij hen verlaten heeft. De enige constante factor in Davids leven is zijn beste vriend George (Dennis Hopper) en Carolyn (Patricia Clarkson), een oud-studente van David met wie hij al ruim twintig jaar een open seksrelatie heeft. Tijdens één van zijn colleges raakt David smoorverliefd op de ruim dertig jaar jongere studente Consuela (Penelope Cruz). In eerste instantie gaat het hem alleen om de seks maar langzaamaan raakt hij steeds meer in de ban van haar. Uiteindelijk blijft het leeftijdsverschil hem parten spelen. Hij wordt jaloers en vreest dat Consuela weggenomen zal worden door een jongere man. George adviseert hem om de relatie te beëindigen voor het te laat is maar David kiest er voor om deze door te zetten. Gaandeweg komt het onvermijdelijke en wordt de relatie verbroken. Het verhaal neemt een ontroerende wending, wanneer Consuela David een aantal jaren later belt omdat zij hem dringend iets moet vertellen.

Coixet vertelt het verhaal op een rustig tempo met de nodige stiltes, waardoor de film misschien niet voor iedereen is weggelegd. Het zorgt er wel voor dat de hele cast de tijd krijgt om hun personages goed te ontwikkelen. Alle acteurs zijn goed gecast en zijn uitstekend op elkaar ingespeeld. De personages zijn echte mensen van vlees en bloed wat de geloofwaardigheid ten goede komt. Het zijn de acteurs die de film naar een hoger plan tillen. Ben Kingsley speelt een goede rol als de fragiele David. Ook de bijrollen van Dennis Hopper, Patricia Clarkson en Peter Sarsgaard zijn uitstekend neergezet. Vooral Penélope Cruz laat zien wat zij in huis heeft, niet alleen in haar naaktscènes. Haar acteerwerk is bewonderenswaardig. Ze speelt een sterke vrouw die precies weet wat zij wil in het leven. Haar personage is sterker dan David.

‘Elegy’ is een prachtige, oprechte film over liefde, dood, ouderdom en de twijfels die bij relaties kunnen ontstaan. Coixet heeft met een ware sterrencast een ontroerende en fascinerende film gemaakt die vanaf de eerste scène boeit en je niet meer loslaat.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 28 augustus 2008