Elektra Luxx (2010)

Regie: Sebastian Gutierrez | 90 minuten | komedie | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Carla Gugino, Ermahn Ospina, Jake Hames, Kathleen Quinlan, Melissa Stephens, Susie Goliti, Lucy Punch, Marley Shelton, Amy Rosoff, Patrick Caberty, Timothy Olyphant, Justin Kirk, Adrianne Palicki, Emmanuelle Chriqui, Vincent Kartheister, Jesse Garcia, John Colella, Matt Gerald, Gabriel Gutierrez, Malin Akerman, Traci Dinwiddie, Isabella Gutierrez, Michael Copon, Christine Lakin, Cale Finot, Melissa Ordway, Emma Bell, Julianne Moore

‘Elektra Luxx’ klinkt als de titel van een of andere pornofilm, en dit is geen toeval. Elektra Luxx is namelijk de (artiesten)naam van een (fictieve) pornoster, en Sebastian Gutierrez’ film met dezelfde titel gaat, voor een groot gedeelte, over haar leven, vanaf het moment dat ze afscheid neemt van haar métier. Verwacht echter geen (soft)pornografisch materiaal tegen te komen bij het kijken van de film. Er wordt veel geteased met (mogelijke) seksueel getinte scènes maar er wordt eigenlijk opvallend weinig naakt getoond (afgezien van een voyeuristisch shot van het welgevormde achterwerk van Gugino). Dat betekent natuurlijk niet dat de film niet “sexy” kan zijn, maar echt expliciet wordt het in ieder geval nergens. In beeld, welteverstaan. De film, het tweede deel van een geplande trilogie (deel 1 heette ‘Women in Trouble’), mikt qua toon vooral op humor, en misschien een beetje drama en emotie. De bizarre situaties, de overdreven goedheid van Elektra, en de doorgaans oppervlakkig uitgewerkte losse verhalen, maken van ‘Elektra Luxx’ echter helaas een teleurstellende seksueel getinte komedie, de soms aanstekelijke vertolkingen van de acteurs ten spijt.

‘Elektra Luxx’ bevat een leuke collectie van filmsterren, met acteurs en actrices als Joseph Gordon Levitt, Carla Gugino, Julianne Moore en Malin Akerman, maar de verhaaltjes waarin ze figureren hebben vaak, figuurlijk, te weinig om het lijf om veel betrokkenheid te genereren. Zo is Joseph Gordon Levitt best amusant als blogger die geobsedeerd is door Elektra en vanuit – hoe kan het ook anders – de kelder van zijn ouders quasi-intellectuele filmpjes van zichzelf opneemt waarin hij de bezoekers van zijn blog informeert over haar leven en de porno-industie als geheel. Maar zijn verhaal is wat kort en stereotiep. Het idee dat hij zodanig in zijn “materie” opgaat (of wil gaan) dat hij niet ziet (of hoeft te zien) dat er een echte vrouw naar hem hunkert, is niet heel verrassend. Maar zijn verhaal staat in ieder geval nog wel in verband met dat van Elektra Luxx. Wat niet geldt voor de episode over twee bevriende porno-actrices op vakantie – waarvan één tamelijk onnozel – waartussen iets meer lijkt te spelen dan slechts vriendschap. Met wat meer aandacht (en speeltijd) had de relatie tussen dit tweetal best aandoenlijk of interessant kunnen zijn. Nu lijkt het toch vooral te gaan om het tonen van een aloude mannelijke fantasie en lijkt de aanwezigheid van dit verhaal niet veel meer dan opvulling te zijn.

De film draait uiteraard met name om het titelpersonage, Elektra Luxx, en hoewel Carla Gugino duidelijk veel lol heeft met dit personage (en haar tweelingzus in de gevangenis), en ze zeker grappige momenten heeft, weten haar beslommeringen en escapades toch net niet genoeg te boeien. Gugino is alleszins een aantrekkelijke verschijning, maar haar overdreven “goedheid” en innerlijke vertwijfelingen beginnen op den duur de keel uit te hangen. Zelfs wanneer ze een naakte man tegenkomt in de lift van haar appartementencomplex (die er net door zijn vriendin is uitgezet), reageert ze begrijpend en nodigt hem zelfs uit op haar kamer (zonder bijbedoelingen), ook al wordt hij redelijk opdringerig en wil ze in eerste instantie niets van hem weten. Misschien is het de bedoeling van de makers om een pornoster als een beschaafd mens neer te zetten, met “normale” normen en waarden, maar hier schieten ze wat te erg door met deze filosofie. Zelfs de “prikkelende” momenten laten soms wat te wensen over. Zo is er niet heel veel mis met het jazzy striptease dans- en zangnummer dat Gugino tegen het einde van de film opvoert, maar het is toch allemaal net niet sensueel en overtuigend genoeg. Het is geen Marilyn Monroe of Rita Hayworth.

Middelste gedeeltes van trilogieën zijn vaak problematisch – er is geen begin en geen eind – dus wellicht dat ‘Elektra Luxx’ meer waarde krijgt en de puzzelstukken beter op hun plaats vallen bij het uitkomen van het derde deel, maar op zichzelf genomen, en in deze vorm, is ‘Elektra Luxx’ meestal een geval van “net niet”.

‘Elektra Luxx’ verschijnt donderdag 18 oktober 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 18 september 2012 te huur.