Elephant Song (2014)

Regie: Charles Binamé | 110 minuten | drama, thriller | Acteurs: Bruce Greenwood, Xavier Dolan, Catherine Keener, Carrie-Anne Moss, Gianna Corbisiero, Larry Day, Mark Donker, Colm Feore, Melody Godin-Cormier, Matt Holland, Alison Louder, Guy Nadon, Cindy Sampson

Misleiding, bedrog en verzinsels vormen de rode draad binnen ‘Elephant Song’, de film die de Belgisch-Canadese regisseur Charles Binamé maakte gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk. In een mooi opgebouwde psychologische thriller worden de puzzelstukjes langzaam aan de kijker toevertrouwd. Dit resulteert in een spannende film, echter wordt het niet veel meer dan spannend.

Als er op raadselachtige wijze een psychiater verdwijnt uit een Canadese inrichting, voelt directeur Dr. Toby Green (Bruce Greenwood) zich geroepen om dit raadsel op te lossen. Al vrij snel wijzen de sporen in de richting van een jonge psychiatrisch patiënt, Michael Aleen (Xavier Dolan). Om het mysterie te ontrafelen besluit Dr. Green met de verdachte patiënt in gesprek te gaan. Echter staat Michael bekend als een sluwe manipulator.  Met slinkse spelletjes probeert de manipulatieve patiënt de psychiater om de tuin te leiden. Het kat-en-muis-spel dat ontstaat is interessant, vooral omdat de muis bijzonder gevat is. Langzaamaan lijkt duidelijk te worden wat er precies gebeurd is, maar of dit ook echt de waarheid is blijft de vraag.

‘Elephant Song’ moet het vooral hebben van de confrontaties tussen Greenwood en Dolan. Deze zijn veelvuldig raak, maar hier en daar wordt de plank ook volledig mis geslagen. Dan lopen de personages langs elkaar heen. De gewiekste Michael en de sullige Dr. Green staan in feite te ver uit elkaar om een geloofwaardige strijd te verbeelden. Dolan lijkt veel van zichzelf in de rol van psychiatrisch patiënt gestopt te hebben. De gesprekken tussen Michael en Dr. Green doet namelijk denken aan de befaamde interviews met het enfant terrible Dolan. Ook hier speelt hij meedogenloos met zijn ondervrager en heeft hij hetzelfde giftige ondertoontje. Wat dat betreft past Greenwood goed binnen dit plaatje – ook Dr. Green loopt namelijk over van naïviteit en heeft bovendien veel te veel ontzag voor zijn gesprekspartner.

Met ‘Elephant Song’ is een vermakelijke film gemaakt. Het ziet er allemaal buitengewoon mooi uit en de opbouw steekt secuur in elkaar. Echter lukt het de film niet om echt ver boven het normale uit te stijgen. Dit maakt ‘Elephant Song’ een prima film, waar het misschien meer had kunnen zijn.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 26 februari 2015
DVD-release: 18 april 2016