Elizabeth: The Golden Age (2007)

Regie: Shekhar Kapur | 114 minuten | biografie, drama | Acteurs: Cate Blanchett, Jeremy Barker, Coral Beed, Morne Botes, Christian Brassington, Hayley Burroughs, Robert Cambrinus, Abbie Cornish, Jazz Dhiman, Adam Godley, Tom Hollander, Rhys Ifans, Dave Legeno, Jordi Mollà, Samantha Morton, Luke Mowatt, Clive Owen, Eddie Redmayne, Geoffrey Rush, Vidal Sancho

Gek om een sequel te maken van een film die zo op zichzelf leek te staan en al zo goed was. Kennelijk viel er nog genoeg over het leven van The Virgin Queen te vertellen om een bijna twee uur durend vervolg te vullen. Een vervolg waar lang aan gewerkt is: tussen ‘Elizabeth’ en het vervolg ‘Elizabeth, The Golden Age’ zat negen jaar, waarin de Indiër Shekhar Kapur één andere film regisseerde, ‘The Four Feathers’ uit 2002. Vijf jaar na dit minder geslaagde uitstapje mag het resultaat er zijn. Waar deel I van de Elizabeth saga al een klasse apart was, gooit Kapur er in deel II nog een schepje bovenop.

De cast is uitstekend, met Clive Owen als avonturier Walter Raleigh, natuurlijk de altijd indrukwekkende Geoffrey Rush als haar raadsheer en een mooie rol voor Jordi Mollà, als koning Filips II van Spanje. De vrouwenrollen zijn iets minder aanwezig, wat niet verbaast: in wezen fungeren alle personages slechts als bedje voor de ster van het verhaal, Elizabeth zelf, weer fantastisch vertolkt door Cate Blanchett, die geboren lijkt te zijn voor deze rol. Hoe zij zowel de kracht en waardigheid als de kwetsbaarheid van het staatshoofd op het scherm brengt, is indrukwekkend. Gesteund door alle filmische middelen transformeert ze soms bijna tot een engel (die jurk met die witte doorzichtige, vleugelachtige ornamenten!), wat soms iets te veel van het goede is.

In wezen is de film thematisch hetzelfde als deel I, Elizabeth worstelt met haar taak als koningin, die ze in het begin al direct met verve lijkt uit te voeren. Toch kruipt twijfel en angst haar hart binnen wanneer de charmante en charismatische Walter Raleigh haar privéleven, voor zover ze dat heeft, overhoop gooit. Raleigh is een man die misschien wel eens in aanmerking zou kunnen komen om Elizabeth en Engeland een troonopvolger te bezorgen. Hij spreekt haar aan op haar vrouwelijkheid, terwijl ze haar rol als strenge, doch rechtvaardige moeder des volks natuurlijk niet kan vergeten. Verwarrend allemaal voor Elizabeth, vooral nu de Spanjaarden Engeland dreigen aan te vallen en het land vraagt om doortastendheid.

‘Elizabeth: The Golden Age’ is een prachtig geconstrueerde, op historische feiten gebaseerde vertelling, die gelukkig nooit de sfeer krijgt van een saaie biografie. Integendeel, de film is spannend en meeslepend. Dat komt doordat hij beladen is met emoties, die goed worden overgebracht. De verschillende aspecten van het verhaal worden nauwkeurig uitgesponnen, zonder dat de constructie zichtbaar wordt; het gewiekste plan van de Spanjaarden, de innerlijke strijd van Elizabeth en de mensen om haar heen werken op elkaar in, waarbij het vooral opvalt hoe driedimensionaal de personages worden neergezet.

Shekhar Kapur zet de lijn van het eerste deel, dat hij ook regisseerde, uitstekend voort. Met nog iets meer dramatiek, nog net iets uitbundigere kostuums en een stevige klassieke soundtrack, sleept hij de kijker weer bijna twee uur door een web van complotten en emoties, zonder al te sentimenteel, al te ingewikkeld of al te gewelddadig te worden. Alles is uitstekend in balans en dient slechts het drama en de vertelling. Naar het einde toe wordt de heroïek toch nog iets te dik aangezet, met name rond Sir Walter Raleigh, hoewel toegegeven moet worden dat Elizabeth’s toespraak richting haar manschappen een historisch feit is. Wat een heftig mens. Zo zie je maar weer: reële gebeurtenissen zijn soms inderdaad dramatischer dan iemand op papier kan bedenken.

Arjen Dijkstra

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 20 december 2007