Elizabethtown (2005)

Regie: Cameron Crowe | 123 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Orlando Bloom, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Alec Baldwin, Bruce McGill, Judy Greer, Jessica Biel, Paul Schneider, Loudon Wainwright III, Gailard Sartain, Jed Rees, Paula Deen, Dan Biggers

‘Elizabethtown’ combineert heftige drama met de luchtigheid van een komedie. In veel gevallen zou dit leiden tot een fiasco, maar ‘Elizabethtown’ heeft het in zich stand te houden.

Met ‘Hollywood-hottie’ Orlando Bloom in de hoofdrol zal deze film sowieso een groot aantal bezoekers naar de bioscopen weten te trekken. Bloom speelt zijn rol niet onverdienstelijk en het is verfrissend hem eens zonder wapen te mogen bekijken. Het blijkt dat hij veel meer kan dan alleen maar strijdlustig kijken en zwaardvechten. Voor deze rol heeft hij zijn Britse accent moeten afleren om voor Amerikaan door te kunnen gaan. Dat is hem aardig gelukt, een hele prestatie.

Naast Orlando Bloom is er een hoofdrol weggelegd voor Kirsten Dunst, een steeds populairder wordende actrice. Zij speelt, niet voor de eerste keer, de standaardrol van een fris en positief ingesteld meisje dat er uiteindelijk met de melancholische en enigszins depressieve held vandoor gaat. Het publiek is deze rollen inmiddels wel gewend van Dunst, dus het komt niet als een grote verrassing dat ze het goed doet. Toch zou het misschien leuker zijn haar eens in een andere huid te zien.

De grote-namenlijst houdt echter niet op bij deze twee, ook voor de bijrollen zijn bekende acteurs aangetrokken. In de rol van neurotische moeder Hollie is Susan Sarandon te zien. Ze gaat al een tijdje mee, maar blijft vernieuwend en boeiend in haar spel. Hollie is radeloos als haar man overlijdt en stort zich op allerlei activiteiten om het maar te vergeten. Het is fascinerend om te zien hoe ieder mens anders om gaat met het verwerken van een groot verlies. Leuk is dat Crowe het onbekende tapdanstalent van Sarandon met de film verweven heeft. Dit leidt tot een mooie scène tijdens de herdenkingsdienst van haar wijlen man.

Een andere interessante rol is Phil. Phil is een keiharde zakenman, directeur van een schoenenfabriek. Hij heeft groot vertrouwen in Drew wanneer die hem zijn nieuwe schoen-ontwerp toont. Dit wordt dan ook meteen groot in productie genomen. Maar wanneer blijkt dat het op één groot fiasco uitloopt, laat hij Drew de schuld op zich nemen en ontslaat hij hem per direct. Kortom, niet zo’n sympathieke rol en daardoor erg geschikt voor Alec Baldwin, die hem dan ook prima neerzet.
Een ander onsympathiek karakter is Ellen (Jessica Biel). Zij is aanvankelijk het vriendinnetje van Drew, maar laat hem zitten wanneer bekend is dat hij het bedrijf bijna naar de ondergang heeft geholpen. Biel is bekend geworden met de serie ‘7th Heaven’, waarin ze een wat vriendelijkere rol had. Maar met deze rol bewijst ze dat ze ook andere karakters aankan.

’Elizabethtown’ is vooral leuk door de combinatie drama-komedie, de kijker wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen lachen en huilen. Toch lijkt er nog iets te ontbreken waardoor het écht een kaskraker wordt, maar dat het geen fiasco is geworden staat als een paal boven water.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 3 november 2005