Ella Bella Bingo – Elleville Elfrid (2020)

Recensie Ella Bella Bingo (Elleville Elfrid) CinemagazineRegie: Atle Solberg Blakseth, Frank Mosvold | 75 minuten | animatie | Nederlandse stemmencast: Bo Burger, Rosemarie Voogt, Bert Simhoffer, Ida Verspaandonk, Bo Bellamy, Leo Richardson, Jelle Amersfoort, Paul Donkers, Beatrijs Sluijter, Jantine Van den Bosch, Melise de Winter, Simon Zwiers

Waar oudere generaties Pippi Langkous hadden als inspirerende vrije geest uit het hoge noorden, moeten de jongste kinderen het doen met Ella Bella Bingo, of Elleville Elfrid zoals ze oorspronkelijk heet. Het kleine, dappere en inventieve meisje werd in 2009 gecreëerd door illustrator Tom Petter Hansen en het universum waarin ze rondhuppelt bedacht Hansen samen met producent Frank Mosvold en scenarist Trond Morten K. Venaasen. De tekenfilmserie, gericht op kleuters tussen de vier en zes jaar oud, scoorde zo goed in thuisland Noorwegen, dat buurlanden Zweden, Denemarken en Finland het filmpje al snel aankochten. Toen ook landen buiten Scandinavië interesse begonnen te tonen, moest het script voor de nieuwe afleveringen grondig worden gereviseerd. Of, zoals Venaasen het omschrijft: ‘Om een duwtje te kunnen krijgen van Cartoon Network moest het script binnen bepaalde richtlijnen blijven.” Dat betekent in de praktijk: geen situaties tonen die als gevaarlijk worden gezien, de personages niet te veel en te vaak ongezond laten eten en – omdat onder meer ook enkele Noord-Afrikaanse landen en landen in het Midden-Oosten interesse hadden – niet te scheutig met christelijke symboliek in de kerstaflevering. De Noren gingen in 2011 in zee met het Singaporese August Media Holdings, wat het ongetwijfeld makkelijker maakte om de serie multicultureler en ‘publiekvriendelijker’ te maken. Tussen 2011 en 2014 werden 104 afleveringen gemaakt en uitgezonden in meer dan twintig landen.

Hoewel er dus al zo’n vijf jaar geen nieuwe afleveringen zijn gemaakt, verschijnt er nu wel een animatiefilm rond Ella Bella Bingo, die simpelweg de naam draagt van het centrale personage. Voor de film kregen de figuurtjes er een dimensie bij en Ella en haar vriendjes lijken ook wel een paar jaar ouder geworden dan de vijf jaar waarvoor ze in de serie door moest gaan. Maar aan moed, durf, enthousiasme en levendigheid heeft Ella niets ingeboet. Samen met haar beste vriend Henry maakt ze plannen om een circus te organiseren in het dorp; ook alle mensen uit de buurt doen mee. De tweeling Lottie en Lisa verzint een jongleeract, de bejaarde mevrouw Berg beweert vroeger koorddanseres in Copacabana te zijn geweest en wil haar oude act nieuw leven inblazen en meneer Jackson treedt op als spreekstalmeester. Ella en Henry oefenen aan hun magische show als een nieuwe buurjongen zijn intrede doet in het dorp. Johnny komt uit de stad en is nogal een stoere jongen met zijn dure fiets, bergen speelgoed en gloednieuwe gadgets. Als hij Henry een rondje op zijn fiets laat rijden en met zijn speelgoed laat spelen, vreest Ella dat ze haar beste vriend kwijtraakt. Ze confronteert Henry en stelt hem voor de onmogelijke keuze: ze wil dat hij kiest tussen haar en Johnny. Henry fietst verdrietig weg en Ella krijgt al snel spijt. Samen met de andere dorpsgenoten gaat ze op zoek naar haar beste vriend.

Het centrale thema is natuurlijk vriendschap, maar daarnaast worden de jonge kijkers ook geconfronteerd met fenomenen als jaloezie, spijt en eenzaamheid. Ze zullen de emoties die Ella en haar vriendjes voelen maar al te goed herkennen, want zijn we niet allemaal weleens jaloers geweest omdat onze beste vriend of vriendin een keertje met iemand anders wil spelen? Met de herkenbaarheid en het thema zit het dus wel snor. De animaties in ‘Ella Bella Bingo’ zijn niet per se origineel, maar de figuren zijn wel koddig: we zien volwassenen met grote bovenlichamen en smalle beentjes, uitvergrote gezichtskenmerken en vrijwel allemaal vrolijke uitdrukkingen. Ze vormen een bont en inclusief gezelschap (typisch Scandinavisch is bijvoorbeeld de aanwezigheid van een gescheiden koppel – de ouders van Henry; zijn moeder scharrelt nu met een biker met een vurige passie voor dansen). Hier en daar komen de makers met leuke vondsten, zoals een ijscoman die zijn ijsjes modelleert naar de klant en een kleurrijk en inventief ontworpen pretpark waar de dorpelingen op zoek gaan naar Henry. De komische noot komt vooral van de dieren – een span kippen, drie schapen en een stier – die in de kantlijn zo hun eigen avonturen beleven.

‘Ella Bella Bingo’ blinkt dan misschien niet uit door zijn schitterende animaties of een origineel plot, maar verovert de harten van jong én oud met herkenbare emoties, een handvol geweldige vondsten, sympathieke personages en een hartverwarmende boodschap. De kleine Ella mag dan geen nieuwe Pippi zijn, met haar charmes is niets mis!

Bioscooprelease: 30 juli 2020
DVD-release: 26 november 2020