Elvis & Nixon (2016)

Recensie Elvis & Nixon CinemagazineRegie: Liza Johnson | 87 minuten | geschiedenis, komedie | Acteurs: Michael Shannon, Kevin Spacey, Alex Pettyfer, Johnny Knoxville, Colin Hanks, Evan Peters, Sky Ferreira, Tracy Letts, Tate Donovan, Ashley Benson, Kamal Angelo Bolden, Ahna O’Reilly

Komt het door die bestoppelde boevenkop? Door die alom bekende schurkenstreken? We zullen het nooit helemaal weten, maar het is een feit dat voormalig Amerikaans president Richard M. Nixon opvallend vaak opduikt in speelfilms. Van ‘Nixon’ tot ‘The Assassination of Richard Nixon’ tot ‘Frost/Nixon’ tot een onzichtbare hoofdrol in meesterwerk ‘All the President’s Men’. En dan verschijnt in 2016 ook nog eens ‘Elvis & Nixon’. Elvis & Nixon?

In het jaar 1970 krijgt zanger en filmster Elvis Presley het idee dat hij het goed zou doen als undercoveragent. Hij wil op die manier infiltreren in de kringen van opstandige jongeren, het soort jongere waarvan hij ooit zelf de belichaming was. Om dat plan in praktijk te brengen vliegt Elvis met zijn jarenlange vriend Jerry Schilling naar Washington. Hij wil op bezoek bij Richard Nixon, want wie kan de King beter aan een baan helpen dan een president?

Dit idiote maar (soort van) waargebeurde verhaal is in de film in tweeën geknipt. In het eerste deel zien we hoe Elvis wat creatieve pogingen waagt om het Witte Huis binnen te komen. In het tweede deel zien we de ontmoeting met Nixon.

Zowel het eerste als het tweede deel boeit voor geen meter. Voornaamste probleem is dat we ons nooit kunnen identificeren met Elvis of Nixon. Elvis is een cartoonfiguur die flink van het pad is geraakt. Nixon is een grijze muis, met gebrek aan diepgang en authenticiteit. Topacteur Michael Shannon lijkt totaal niet op Elvis terwijl Kevin Spacey in deze rol te veel lijkt op Frank Underwood (‘House of Cards’), gestript van diens stekelige persoonlijkheid. Ook de andere personages hebben nauwelijks kleur op de wangen.

Het verhaal boeit evenmin. Elvis als undercoveragent? Nixon die Elvis alleen maar binnenhaalt om een handtekening voor zijn dochter te versieren? Het zal wel. Dat beide mannen meer met elkaar gemeen hebben dan je zou verwachten, zie je al van ver aankomen. Net als de voor de hand liggende grap waarmee de film afsluit. Qua humor is het sowieso behelpen, terwijl ‘Elvis & Nixon’ toch echt bedoeld lijkt als komedie.

Wat deze film dan wel heeft is een heerlijke score met baggervette muziek (voornamelijk soul) uit eind jaren 60, begin jaren 70. Het seventies-design oogt heel erg seventies en er zijn een paar mijmeringen van Elvis die we niet gaan vergeten. Dat geldt wel voor de rest van de film.

Bioscooprelease: 17 augustus 2017
VOD-release: 6 december 2017
DVD-release: 6 december 2017