Emmanuelle Forever – Éternelle Emmanuelle (1993)

Regie: Francis Leroi | 90 minuten | romantiek | Acteurs: Marcela Walerstein, George Lazenby, Sylvia Kristel, Joel Bui, Jay Hausman, Pham Duc-Tu, Daniel Hung Meas, Vibbe Haugaard, Toby Senegal, Sénégal Fratini, Natala Sevenants, Jean Pierre de Varenne, Robert Terry Lee, Corinne Mafiodo, Lauren Song

Omdat waarschijnlijk niemand meer de tel kon bijhouden werd deze zoveelste film in de Emmanuelle-reeks simpelweg ‘Emmanuelle Forever’ gedoopt. We zien hier de oude Sylvia Kristel terug als Emmanuelle, die tijdens een vliegreis haar erotische avonturen vertelt aan een voormalige minnaar. Die avonturen spelen zich volgens beproefd recept af op aantrekkelijke locaties: Tibet, Thailand, Schotland en het iets minder exotische België, waar onze heldin zich vol enthousiasme op haar taak van erotisch hulpverleenster stort. Die jeugdige versie van Emmanuelle wordt overigens niet door Kristel gespeeld maar door de jonge Marcela Walerstein.

Wie anno 2006 de avonturen van Emmanuelle bekijkt, kan zich nauwelijks voorstellen dat deze reeks ooit aanstootgevend was. De seksscènes verschillen qua heftigheid niets van de seksscènes die je nu in mainstreamfilms ziet. Met het verbetene en mechanische van harde porno heeft het niets te maken en genitaliën zijn nergens te bekennen. Wat we wel zien is veel bloot en veel goedmoedige seks, die vaak meer weg heeft van een zwoele dans dan van een heftig potje vrijen.

Dit alles maakt van ‘Emmanuelle Forever’ nog geen goede film. De productie lijdt aan dezelfde kwalen als haar meeste genregenoten: er is geen verhaal te bekennen en het acteren is van een belabberd niveau. Marcela Walerstein is een prachtige meid maar als actrice komt zij behoorlijk tekort. En dat geldt eigenlijk voor de hele cast. Voor harde porno is dat niet zo’n bezwaar maar ‘Emmanuelle Forever’ bestaat voor een flink deel uit dialoog, en dat vereist nu eenmaal wat meer acteertalent.

Al met al zullen er in dit internettijdperk weinigen zijn die van ‘Emmanuelle Forever’ nog erg opgewonden raken. In een wereld van sexcams, online-porno en weblog-ontboezemingen lijkt Emmanuelle een fenomeen uit een andere tijd en een andere wereld. Wat ooit een schande werd genoemd is nu eerder schattig. Een leuk meisje dat met behulp van een toverdrank allerlei ondeugende avonturen beleeft en al doende haar vriendinnen helpt. Best lief toch?