Emperor (2012)

Regie: Peter Webber | 101 minuten | drama, geschiedenis, oorlog | Acteurs: Matthew Fox, Tommy Lee Jones, Eriko Hatsune, Toshiyuki Nishida, Masayoshi Haneda, Kaori Momoi, Colin Moy, Masatoshi Nakamura, Masatô Ibu, Isao Natsuyagi, Takatarô Kataoka, Aaron Jackson, Nic Sampson, Shôhei Hino, William Wallace

Regisseur Peter Webber (‘Hannibal Rising’, ‘Girl with a Pearl Earring’) laat met ‘Emperor’ na een paar jaar stilte weer van zich horen. ‘Emperor’ is gebaseerd op ware gebeurtenissen en verhaalt over de Japanse overgave na het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaanse Generaal Douglas MacArthur (Tommy Lee Jones) is opperbevelhebber over Japan en heeft als taak om het reilen en zeilen van het land in goede banen te leiden.

Voordat een goede wederopbouw van start kan gaan, moet er over het lot van de keizer Hirohito beslist worden. De grote vraag is: Moet de keizer worden berecht en veroordeeld als een oorlogsmisdadiger? MacArthur geeft aan generaal Bonner Fellers (Matthew Fox) de moeilijke opdracht om te bepalen welke beslissing juist is. Fellers is binnen het Amerikaanse leger de Japan-expert. Om te beslissen over het lot van de Japanse keizer in amper tien dagen tijd is op zichzelf al een moeilijke opgave voor Fellers, maar hij maakt het extra lastig door ook op zoek te gaan naar antwoorden over het lot van Aya Shimada (Eriko Hatsune), een Japanse uitwisselingsstudente die hij leerde kennen tijdens zijn studietijd…

‘Emperor’ begint met authentieke zwart-wit beelden uit 1945 van een bombardement en je ziet de verwoesting die is aangericht door een atoombom. De toon is gezet. Kort na Fellers’ aankomst krijgt hij gelijk de taak om zoveel mogelijk mensen te spreken te krijgen uit de kring rondom de keizer. Dat dit geen simpele klus is, blijkt wel als de eerste persoon al probeert zichzelf van het leven te beroven. Regisseur Webber wisselt Fellers zoektocht naar antwoorden over de schuld van de keizer Hirohito handig af met flashbacks waarin je Fellers ziet met Aya. De persoonlijke zoektocht van Fellers en zijn hoop en vrees houdt je als kijker nieuwsgierig en in spanning. Zal hij Aya vinden en ook de antwoorden die hij hoopt over de keizer?

Na het zwart-witte begin van de ‘Emperor’, excelleert de film in prachtige beelden. Als het leger bijvoorbeeld hun intrek neemt in een belangrijk staatsgebouw van Japan, valt er een gouden gloed door de ramen en zie je de zwarte silhouetten van de Amerikanen langzaamaan het lege interieur vullen. Er is met een kunstzinnige, haast poëtische blik gekeken hoe dit verhaal rondom de dagen na de Tweede Wereldoorlog in beeld gebracht moest worden. Zo is de flashback waarin je Fellers samen met Aya door een bamboebos ziet rennen, sprookjesachtig te noemen. Mooi zijn de shots ook als Fellers over de brug naar het keizerlijk paleis loopt.

Opvallend is ook de muziek die je de gehele film hoort. Soms is de instrumentale soundtrack van componist Alex Heffes (‘The Last King of Scotland’) iets té overheersend, maar desondanks weet het wel de film de nodige extra elan mee te geven voor de ernst van de situatie waarin generaal Fellers zich in bevindt. Acteur Tommy Lee Jones laat zich van zijn vertrouwde kant zien. Vooral de entree en de manier van eigendunk van MacArthur, draagt Jones mooi uit. Hij weet qua gedrag in het midden te houden wat hij denkt over het lot van de keizer tot aan de ontknoping. Matthew Fox is sterk in het overbrengen van Fellers verscheurdheid over het dilemma dat hij moet oplossen en zijn liefde voor Aya. Tegenspeelster Eriko Hatsune is sterk in haar mimiek, ze weet zoveel te leggen in haar blik. Hierin zie je de liefde als wel de pijn en worden woorden bijna overbodig.

‘Emperor’ geeft een mooi inzicht over de periode kort na de Tweede Wereldoorlog in Japan en verschil van de Japanse cultuur met het Westen, zoals bijvoorbeeld mooi aangehaald wordt in de flashbacks waarin Fellers gesprekken heeft met Aya’s oom. Het had de film geen kwaad gedaan dat het personage Fellers nog wat beter was belicht. Je leeft redelijk met hem mee, maar meer diepte had niet misstaan. Tommy Lee Jones had best meer scènes mogen hebben, nu komt hij er iets bekaaid af.  Al met al blijft ‘Emperor’ boeiend gedurende de 108 minuten en deze film behoort zeker niet tot de categorie ‘goedkoop gemaakte oorlogfilms die je beter kunt vermijden’.

Ans Wijngaarden

‘Emperor’ verschijnt dinsdag 4 februari 2014 op DVD.