Empire of the Ants (1977)

Regie: Bert I. Gordon | 89 minuten | horror, science fiction | Acteurs: Joan Collins, Robert Lansing, John David Carson, Albert Salmi, Jaqueline Scott, Pamela Susan Shoop, Robert Pine, Edward Power, Brooke Palance, Tom Fadden, Irene Tedrow, Harry Holcombe, Jack Kosslyn, Ilse Earl, Janie Gavin, Norman Franklin, Florance McGee, Jim Wheelus, Mike Armstrong, Tom Ford, Charles Redd

In ‘Empire of the Ants’ zijn het de immer hard werkende mieren, die de macht overnemen van de mens. En daarmee sluit de film haarfijn aan bij andere films uit deze tijd waarin dieren terugslaan naar de mens die hen dikwijls zo slecht behandelt, zoals in ‘Jaws’ of ‘Orca’. De mieren komen in aanraking met nucleair afval en worden alsmaar groter. Zo groot, dat mensen er klein bij lijken. ‘Empire of the Ants’ is losjes gebaseerd op een verhaal van H.G. Wells.

Joan Collins is de opvallendste naam in de cast van ‘Empire of the Ants’. Collins, die later bekend werd als de nare Alexis Colby in de serie “Dynasty”, is ook in ‘Ants’ een nietsontziende dame die al haar charmes en sexappeal inzet om mensen geld af te troggelen met haar landgoed Dreamland Shores. Ze is rücksichtslos, gebruikt haar vriendje als loopjongen en is duidelijk niet het populairste karakter van de film.

Zij en de meeste andere karakters in ‘Ants’ krijgen gedurende het verhaal te maken met een ongelijke strijd. De mieren, die aan het begin van de film nog in documentairestijl worden geprezen als hardwerkend dierenvolkje, transformeren in bloeddorstige wezens, die wel raad weten met mensen. Dient gezegd te worden dat de special effects gedateerd overkomen. Het komt dan ook voor dat de reuzenmieren een groep mensen aanvallen en je eerder lacht dan er bang van wordt.

We zien camera’s die heftig heen en weer schudden, we kijken letterlijk mee vanuit het perspectief van de mieren – wat heel amateuristisch overkomt – en als de acteerprestaties dan ook te wensen overlaten, moet je echt een liefhebber zijn van dit horrorgenre. Een genre dat in de jaren 50 populair was en eind jaren 70, begin jaren 80 een revival beleefde met films over haaien, orca’s, piranha’s of bijen die zich tegen de mens keren. ‘Ants’ past mooi in dit genre.

In het begin is het verhaal nog te billijken. Een groep mensen is geïnteresseerd om land te kopen en stuit plotseling op de gigantische mieren. Maar gaandeweg wordt alles steeds grotesker en de beelden steeds stunteliger met reuzenmieren die zich te goed doen aan tonnen suiker die dorpelingen hebben opgeslagen in grote loodsen. Later blijkt het hele dorp gehypnotiseerd te zijn door een mierenkoningin, die de dorpsbewoners bedwelmt met een eigenaardige stof die hen slaafs laat doen wat de mieren willen…

Nee, het is dierenhorror van het mindere soort en erg jaren 70 met thema’s uit die tijd als fatalisme, wantrouwen tegen de vooruitgang en misbruik van dier en milieu door de mens. Voor de liefhebber.

Robbert Bitter