Employee of the Month (2006)

Regie: Greg Coolidge | 103 minuten | komedie | Acteurs: Dane Cook, Jessica Simpson, Dax Shepard, Efren Ramirez, Andy Dick, Tim Bagley, Brian George, Marcello Thedford, Danny Woodburn, Harland Williams, Sean Whalen, Barbara Dodd,  Kathleen Arc, John Hardman, Adriana Cordova, Jenny Gabrielle, Emily Sandberg, Taylor Warden, Susse Budde, Shirly Brener, Donna Cromer, Alison Raimondi, William Sterchi, Robin Timpanaro

In ‘Employee of the Month’ draait het allemaal om Zack (Dane Cook), die van luie, ongemotiveerde nietsnut ineens de ambitie en droom heeft gekregen werknemer van de maand te worden. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Cook zelf is naast acteur ook stand-up comedian, wat een grote bijdrage heeft geleverd aan de film; hij weet de grap goed over te brengen op het publiek. Maar daar waar hij juist zo grappig is, is hij helaas net wat minder op acteergebied. Dat mag de pret niet drukken want hij wordt bijgestaan door goede mede-acteurs en leuke dialogen. Zack (maar ook Dane zelf) heeft een waardige tegenstander op alle gebieden, maar vooral op het gebied van humor in zijn rivaal Vince (Shepard). De relatief nieuwe naam in Hollywood, Dax Shepard, zorgt wellicht nog wel voor de hardste lach. Als de competitieve Vince wil hij voorkomen dat inpakker Zack zijn titel ‘Employee of the Month’ inpikt, en daarmee ook nog eens het populaire nieuwe meisje. Met zijn persoonlijke bijdehante hulp Jorge (Efren Ramirez) vormt hij een duo dat het vooral moet hebben van de hilarische blikken van Dax en de lachwekkende dialogen waar Jorge toch steeds het laatste woord in weet te hebben.

Om het meisje kun je natuurlijk heen: Jessica Simpson is Amy, en zij is het waar Zack en Vince eigenlijk zo hard om vechten. Wat je ook van haar denken mag, La Simpson is niet zo slecht als sommige critici beweren. In ‘The Dukes of Hazzard’ bewees ze al toch wel redelijk te kunnen acteren, en ook hier doet ze het lang niet zo slecht. Inderdaad, ze zal waarschijnlijk geen Oscar winnen, maar de Razzie-nominatie die ze voor deze rol kreeg was toch echt meer subjectief dan objectief bepaald. Simpson weet zich in ieder geval best goed staande te houden tussen twee topkomedianten. Naast deze drie zijn er ook rollen weggelegd, onder andere voor Andy Dick, die wel leuk is, maar niet op zijn grappigst. Verder zijn er ook Tim Bagly en Danny Wood als de onwaarschijnlijke broers Glen Gary en Glen Ross. De laatste, gespeeld door Wood, is het letterlijk kleinere broertje van Glen Gary (Bagly), maar ondanks dat heeft hij Gary flink onder de plak zitten. Desondanks is het Bagly die er het meeste uitspringt van de twee, omdat hij toch de betere acteur is van de twee.

De kracht van ‘Employee of the Month’ is niet zozeer de grappen of het verhaal zelf (die soms behoorlijk cliché zijn), maar meer het feit dat overduidelijk niemand zichzelf – laat staan het verhaal – serieus neemt. Hoe kan het ook anders; in ‘Employee of the Month’ maken de werknemers een big deal van de meest triviale zaken. En hoe absurder, hoe beter! Dat zorgt alleen maar voor meer ongedwongen en oprechte humor. Goed, het concept mag niet origineel zijn, maar de invulling is sterk. Al met al: ‘Employee of the Month’ for “Comedy of the Month”!

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 19 april 2007