Enchanted (2007)

Regie: Kevin Lima | 107 minuten | animatie, komedie, avontuur, familie, romantiek, fantasie, musical | Acteurs: Amy Adams, Patrick Dempsey, James Marsden, Timothy Spall, Rachel Covey, Susan Sarandon, Idina Menzel, Julie Andrews, Michaela Conlin, Paige O’Hara, Judy Kuhn, Samantha Ivers, Isiah Whitlock Jr., Matt Servitto, John Rothman, Joseph Siravo, Gregory Jbara, Tara Stiles, Snow Urbin, Brian d’Arcy James, Kenny Shapiro, Luis Salgado, Linda Kerns, Vicky Lambert, Daniel Mastrogiorgio

“Disneymagie” mag dan een term zijn die bedacht is door een van de marketingmedewerkers van de multinational, het is wel een uitdrukking die een specifieke sfeer of gevoel omschrijft en ‘Enchanted’ ademt dit absoluut uit.

De film laat het publiek kennismaken met een nieuwe toevoeging aan de galerij Disney prinsessen, en wat is ze zoet en liefelijk! Giselle lijkt een samenraapsel van Assepoester, Sneeuwwitje en Ariel, maar heeft toch een heel eigen identiteit. In één enkele scène wordt ze halsoverkop verliefd op Prins Edward (en hij op haar) en besluiten ze direct te gaan trouwen. De moeder van Prins Edward, wil hier echter een stokje voor steken omdat ze bang is de troon te verliezen aan de nieuwe prinses en ze verandert in een oude heks (hommage aan die van de appel in ‘Sneeuwwitje’) en duwt Giselle in een diepe put. Giselle valt en valt en komt in hartje Manhattan, onze wereld dus, boven de grond. Dan begint voor haar de zoektocht naar haar Prins en met een rotsvast vertrouwen in de goedheid van de mensen om haar heen betovert ze uiteindelijk ieders hart.

De makers hebben er goed aan gedaan het tekenfilmgedeelte af te zonderen van de real life scènes. De werelden zijn ook echt van elkaar gescheiden en de personages zijn zich hiervan ook bewust. Dit heeft een heel ander effect als films waarin animatiefiguren samen met echte acteurs in dezelfde scènes zitten, zoals bijvoorbeeld ‘Who Framed Roger Rabbit’ of ‘Space Jam’. Wel is het amusante figuurtje Skip door middel van CGI in de echte scènes geprojecteerd. Skip weet regelmatig op zijn minst een enorme grijns op de gezichten van de kijkers te toveren. Eveneens goed gekozen is het feit dat ‘Enchanted’ wel een klein beetje de draak steekt met sprookjes (bijvoorbeeld het binnen een dag trouwen), maar hierin niet te ver gaat (verwacht geen ‘Shrek’), dat had hier waarschijnlijk niet goed uitgepakt.

De film gaat af en toe wat over de top, zoals bijvoorbeeld de musicalscène in het park of vlak voor het einde wanneer koningin Narissa (Susan Sarandon) transformeert in een 3D CGI draak. Jammer, want met name koningin Narissa heeft zo’n verandering helemaal niet nodig, en is van zichzelf al angstaanjagend genoeg. Sarandon schittert in haar vertolking, het plezier spettert van het scherm en het is jammer dat ze verhoudingsgewijs maar zo’n kleine rol heeft. Maar ook Amy Adams is verrukkelijk in haar rol van Giselle, heerlijk naïef, lief, vrolijk en vooral heel erg grappig. James Marsden als Prins Edward mag ook als perfect gecast worden genoemd, hij is geweldig leeghoofdig en lekker arrogant. Timothy Spall is ook erg op dreef in zijn rol als Nathaniel, hoewel het min of meer een herhaling van zetten is van zijn karakter Wormtail uit de Harry Potter films. Tenslotte doet Patrick Dempsey het als Robert, de cynische advocaat bij wie Giselle terecht komt en op wie hij uiteindelijk verliefd wordt precies goed: hij heeft leuke humoristische one-liners en er is geen andere man die je Giselle gunt.

De grappen in ‘Enchanted’ zijn zowel op visueel als taalkundig gebied. Heel leuk gevonden is de schoonmaakscène waarin Giselle de hulp inroept van New Yorkse dierenvriendjes, en haar inventieve wijze van kleding maken. Maar ook de scènes in het kantoor van Robert zijn hilarisch.

‘Enchanted’ is een geweldig visueel spektakel, geschikt voor jong en oud, voor elke periode van het jaar. Het zou eigenlijk best de 45ste Disney Classic genoemd mogen worden.

Bioscooprelease: 13 december 2007