Encounters – Voyage into Fear (1993)

Regie: Murray Fahey | 87 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Kate Raison, Martin Vaughan, Martin Sacks, Vince Gill, Tiana Fahey-Leigh, Arlan Fahey-Leigh, Alita Fahey, Anne Fahey, Stephen Leigh, Maggie Kirkpatrick

Wie de synopsis leest van ‘Encounters’, zal zich over de originaliteit van deze Australische thriller weinig illusies maken. Alle ingrediënten voor een standaardwerkje zijn aanwezig: de jonge vrouw met het geheimzinnig verleden, haar begrijpende echtgenoot, de terugkeer naar de plek van het ongeluk en creepy, creepy nachtmerries. Het zal geen verbazing wekken dat het vervolg van de film ook weinig verrassingen kent: een auto die midden in de rimboe strandt, een verlaten boerderij, onweersbuien, rondslingerende messen en een enge redder in de nood.

Op zijn best zou dit nog een degelijke standaardthriller kunnen opleveren, maar dan moet de uitwerking wel van een behoorlijk niveau zijn. Bij ‘Encounters’ is daar geen sprake van. Het probleem zit hem gedeeltelijk in de acteurs, die bij tijden nogal houterig acteren. Kate Raison is niet al te best als de geplaagde Maddy en Martin Sacks zet een bijzonder vlakke echtgenoot neer. Ook de bijrollen, waarin we de volledige familiekring van de regisseur herkennen, worden niet geweldig vertolkt.

Groter probleem is echter het script, dat van toevalligheden aan elkaar hangt. Wie de moeite neemt na afloop het verhaal nog eens te analyseren, zal merken dat iedere logica ontbreekt. Daar komt nog bij dat de schrikeffecten, hoewel soms effectief, nooit uit normaal menselijk handelen voortkomen maar uit gekunstelde, op het effect gerichte acties.

Gelukkig is ‘Encounters’ in één belangrijk opzicht toch nog geslaagd. Een thriller moet spannend zijn en dat is deze film ook wel geworden. Dat ligt niet zozeer aan de schrikeffecten of aan de actie (want die is er nauwelijks), maar aan de onzekerheid over wat er nou eigenlijk gaande is. Tot aan de finale weet je nooit precies wat er allemaal speelt, wie de goeieriken en de slechteriken zijn en of Maddy zelf wel helemaal fris in het hoofd is. Zodoende weet je nooit zeker met wie je moet meeleven en dat is wel zo prikkelend. Uiteraard is dat te weinig om deze film van de middelmaat te redden, maar voor een regenachtige zondagmiddag kan ‘Encounters’ er nog net mee door.