End of Watch (2012)

Regie: David Ayer | 109 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Shaheed Sloan, Jaime FitzSimons, Cody Horn, Shondrella Avery, Everton Lawrence, Leequwid ‘Devil’ Wilkens

Twee LAPD-agenten filmen elkaar met op de overhemden geclipte minicamera’s. De sergeant is het er niet mee eens, maar ach, een beetje macho laat zich toch niets gezeggen? Draaien met die camera’s, ook al worden er oude vrouwtjes dood in bezemkasten gevonden.

Zo simpel kan het zijn, het geven van een twist aan een uitgemolken genre als de politiefilm. Het patrouillekoppel Brian Taylor/Mike Zavala, aanstekelijk vertolkt door Jake Gyllenhaal en Michael Peña, is er trots op wat zij doet voor de maatschappij. En ook al betreft het vooral uitschot wat de agenten oprapen in South Central, de wereld wordt er maar mooi een stukje beter van. Een beetje overmoedig worden Brian en Mike wel van de cameraatjes, maar dat bindt je als kijker des te meer aan het sympathieke duo – wederom een gouden uitkomst van de gekozen invalshoek, die zowel geloofwaardigheid, spanning als intimiteit creëert en vloeiend is ingebed in regulier camerawerk.

Het is lang geleden dat je in een film zo de kans werd geboden mee te leven met personages. Ze gaan voor elkaar (letterlijk) door het vuur, ze toetsen elkaars vrouwen en krijgen kindjes. Tegelijkertijd wordt de niet al te prettige ‘footage’ zonder opsmuk in beeld gebracht. Wie na het zien van de angstaanjagende Hispanic-bende uit ‘End of Watch’ dit soort geweld nog aan durft te bieden als entertainment, moet met iets nieuws komen. Kritieken in het thuisland dat hier een karikatuur wordt geschetst van het begrip ‘bad guy’, wegen niet op tegen de (docu)dramatische impact.

‘End of Watch’ biedt ook nog eens aardig sociologisch inzicht in de politiecultuur, waar loyaliteit noodzakelijk is en zwakte – ook van vrouwen  – niet getolereerd wordt, alsmede aan de opmars van de latino in de VS. Zo betrekken de blanke Brian en latino Mike elkaar volledig gelijkwaardig in het persoonlijke leven. Een stap waarvoor regisseur David Ayer, die eerder het scenario schreef voor Training Day, dramatische vruchten plukt aan het eind van deze energieke, emotievolle film. Zijn belangrijkste acteurs leveren bovendien uitstekend werk. Als kijker weet je niet of je opgewonden moet raken, lachen of huilen van ‘End of Watch’. Dan maar alle drie.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 18 oktober 2012
VOD-release: 20 maart 2013