Engel (2020)

Recensie Engel (2020) CinemagazineRegie: Dennis Bots | 95 minuten | familie | Acteurs: Liz Vergeer, Barry Atsma, Isa Hoes, Kees Hulst, Ali Ben Horsting, Pim Muda, Mila van Groeningen, Indira Flipse, Keesje Rietvelt, Bente Wallenburg, Thalia Perera, Yenthe Bos, Gurkan Kukucsenturk, Wolf Kerpel, Zidane Baddou, Luca Orlando, Sophie Brahma

Isa Hoes kan niet alleen aardig acteren, maar ontpopte zich ook tot een succesvol schrijfster. Met name ‘Toen ik je zag’, het boek dat ze schreef over haar leven met Antonie Kamerling – haar echtgenoot die ze leerde kennen op de set van ‘Goede tijden, slechte tijden’ en die in 2010 op 44-jarige leeftijd zelfmoord pleegde omdat hij zijn depressies niet meer het hoofd kon bieden – werd een daverend succes. Toen haar uitgever haar vroeg om zich eens te wagen aan een kinderboek, aarzelde Hoes aanvankelijk. Fictie schrijven is een vak apart, en dan ook nog voor kinderen… Zou ze dat wel kunnen? Dus vroeg ze haar destijds tienjarige dochter Vlinder om haar te helpen. Vlinder liet haar kinderfantasie spreken, terwijl Isa het in een verhaalvorm goot. Voila, ‘Engel’ was geboren. Het boek over een meisje dat dankzij een magisch klokje allerlei wensen in vervulling kan laten gaan, bleek uitermate geschikt voor verfilming. Hoes werd door producente Daniëlle Raaphorst gevraagd als creatief producente, wat inhoudt dat ze mee mocht praten over in de invulling van de rollen voor én achter de schermen. Ze schoof direct regisseur Dennis Bots naar voren, met wie ze de serie ‘Rozengeur & Wodka Lime’ maakte. Zelf kruipt ze in de huid van Engels briljante, maar enigszins chaotische moeder.

De hoofdrol in ‘Engel’ (2020) wordt gespeeld door Liz Vergeer, de talentvolle jonge actrice die we eerder zagen in ‘Bankier van het verzet’ (2018), ‘Bumperkleef’ en ‘Mees Kees in de wolken’ (beide 2019). Engel is een verlegen en wat onzeker meisje van bijna twaalf die met haar ouders (Isa Hoes en Barry Atsma), beide geniale wetenschappers, in een statig huis aan de rand van het Amsterdamse Vondelpark wonen. Haar beste vriendin is Keesje (Mila van Groeningen, eveneens bekend van ‘Mees Kees in de wolken’), een eigenzinnig, non-conformistisch type dat zich niks aantrekt van haar omgeving. Op school hebben de meisjes het niet gemakkelijk, ze horen niet bij de ‘stoere’ types, de paardenmeisjes of de ‘glittermeisjes’. Na een compleet mislukte spreekbeurt vertrekt een verdrietige Engel overstuur naar huis. Als ze in het park van haar fiets valt, vindt ze plotseling een ouderwets klokje. Niet veel later ontdekt ze dat, als ze een wens uitspreekt tegen het uurwerk, deze op wonderbaarlijke wijze uitkomt. Ze besluit haar vondst eerst geheim te houden, maar het duurt niet lang of Keesje ontdekt wat er aan de hand is. De twee meisjes laten vervolgens al hun wensen uitkomen; van een rijkelijk ontbijt met donuts, taarten en koek en een springkussen in de tuin tot een eigen paard voor Keesje. Als hun klasgenoten de magie van het klokje ontdekken, wil ineens iedereen Engels vriend zijn. Maar is die populariteit het wel waard als haar vriendschap met Keesje op het spel komt te staan…?

Elk kind droomt er wel eens van: wat als je al je dromen kon laten uitkomen? ‘Engel’ speelt handig in op die ultieme kinderdroom met deze lieve en oerdegelijke film. De magische momenten zijn heel aardig vormgegeven en Liz Vergeer zet Engel neer als een innemend meisje dat het moeilijk vindt om ‘nee’ te verkopen uit angst om niet aardig gevonden te worden. Dat maakt haar een herkenbaar karakter en zorgt ervoor dat onze sympathie bij haar ligt, ook als ze de verkeerde keuzes maakt. De rollen van de volwassenen – naast Hoes en Atsma onder anderen ook Kees Hulst, Pim Muda, Ali Ben Horsting en Gurkan Kukucsenturk – zijn te marginaal en eenzijdig om daadwerkelijk een stempel te kunnen drukken; dat de meesten van hen niet verblikken of verblozen van al die magie om hen heen maakt hen zelfs tamelijk onnozel. Nee, het zijn hier echt de kinderen die de kar trekken en Vergeer en Van Groeningen doen dat met verve. In ‘Engel’ schieten de kinderen nooit echt door in hun brutaliteit of eigenwijsheid: de gewenste honderd pizza’s die uit de lucht komen vallen worden netjes uitgedeeld in het park en als Engels geheim eenmaal bekend is op school mogen alle kinderen haar vragen hun wens te laten uitkomen. Dat brave, lievige binnen de lijntjes kleuren is eigenlijk het grootste manco aan deze film: het had allemaal best wat brutaler en eigenwijzer gemogen. De boodschap die ‘Engel’ uitdraagt staat echter als een paal boven water, want dat de kracht van vriendschap alles overwint komt overtuigend binnen!

Patricia Smagge

Waardering: 3

Bioscooprelease: 5 augustus 2020