Enola Holmes (2020)

Recensie Enola Holmes CinemagazineRegie: Harry Bradbeer | 123 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Millie Bobby Brown, Henry Cavill, Sam Claflin, Helena Bonham Carter, Louis Partridge, Burn Gorman, Adeel Akhtar, Susan Wokoma, Hattie Morahan, David Bamber, Frances de la Tour, Claire Rushbrook, Fiona Shaw, Gaby French, Paul Copley

Enola Holmes kan goed knokken, tennissen, zwaardvechten, jiujitsu, superdiep nadenken en nog veel meer. De energieke 16-jarige woont met haar moeder in een vervallen landhuis op het Engelse platteland. De 19e eeuw nadert zijn einde, de Britse maatschappij is onrustig en opstandig, maar Enola en haar moeder hebben daar geen last van. Of toch? Wanneer op een dag moeder Holmes plotseling verdwijnt, gaat Enola naar het grote London om haar te zoeken. In de trein naar London ontmoet ze Lord Tewkesbury, een aantrekkelijke jonge burggraaf die op zijn beurt spoorloos verdwijnt. Wat dan te doen?

Dan is het een geluk dat Enola goed kan knokken, tennissen, zwaardvechten, jiujitsu, superdiep nadenken en nog veel meer. Ook niet onbelangrijk: Enola is het slimme zusje van de beroemde speurder Sherlock Holmes. De vraag is alleen of dat voldoende is om moeder Holmes terug te vinden, Tewkesbury te redden en het er zelf levend vanaf te brengen.

Het sprankelende ‘Enola Holmes’ staat te boek als young adult avonturenfilm, maar is bovenal een komedie en coming-of-age film. De vrolijkheid dankt de film vooral aan zijn speelse vorm. Grappige fröbelanimaties doorbreken de actie en vertellen ons wat we nog niet wisten. Leuker nog is dat Enola regelmatig de kijker aanspreekt (of naar hem knipoogt). En als ze echt een keertje vastloopt vraagt ze aan ons wat wij zouden doen in haar plaats.

Behalve het fijne verhaal (gebaseerd op het eerste deel van de romancyclus van Nancy Springer) en de humor valt het acteren op. Millie Bobby Brown was al een opvallende actrice in ‘Stranger Things’ maar als Enola Holmes speelt ze de pannen van het dak. Ze laat met geweldige komische timing, mimiek en zelfspot zien dat ze naast dramatische rollen ook prima thuis is in het komische werk. Bovendien krijgt ze fijn tegenspel van Henry Cavill, Helena Bonham Carter en Louis Partridge.

Dat de film op driekwart even indut, doet weinig af aan het geheel. ‘Enola Holmes’ is een filmisch feest voor jong en oud, waar je 2 uur lang met een grote glimlach naar zit te kijken. Een sequel schijnt er al aan te komen. In het geval van ‘Enola Holmes’ worden we daar alleen maar blij van.

VOD-release: 23 september 2020 (Netflix)