Enough Said (2013)

Regie: Nicole Holofcener | 94 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Julia Louis-Dreyfus, James Gandolfini, Catherine Keener, Tracey Fairaway, Toni Collette, Ben Falcone, Michaela Watkins, Phillip Brock, Tavi Gevinson, Nick Williams, Ivy Strohmaier, Natasha Sky Lipson, Amy Landecker, Alina Adams, Luke Grakal

Als de dochter van de alleenstaande moeder Eva (Julia Louis-Dreyfus) besluit het huis uit te gaan, is Eva bang voor het gat waar ze in zal vallen. Op een feest ontmoet ze de lieve vader Albert (James Gandolfini) die precies hetzelfde te wachten staat. Al snel ontstaat er een romance tussen de twee. Op datzelfde feest ontmoet ze ook haar nieuwe klant, de innemende dichteres Marianne (Catherine Keener). Dat deze twee een verleden hebben samen, blijft voor Eva een lange tijd onbekend.

In Eva’s ogen is Marianne nagenoeg perfect. Op één ding na: ze klaagt constant over haar ex. Als deze ex Eva’s nieuwe lover Albert blijkt te zijn, besluit ze dit voor beiden geheim te houden. Vanaf dan begint ook Eva te twijfelen aan haar prille relatie. Hoewel ze zich niet wil laten beïnvloeden, krijgt Eva steeds meer aandacht voor de slechte kantjes van Albert waar Marianne zich zo aan ergerde. Dit zorgt ervoor dat de relatie minder vlekkeloos verloopt dan beiden zouden willen.

De grote kracht van ‘Enough Said’ bevindt zich in de onvoorstelbare chemie tussen de twee hoofdpersonages. Al lijken de twee geliefden totaal niet op elkaar, in de liefde lijken ze elkaar helemaal te hebben gevonden. Toch vormen ze alles behalve een stel tortelduifjes, het lijkt eerder een diepgewortelde vriendschap. De angst om alleen te zijn brengt ze steeds dichterbij elkaar. Het lijkt alsof zowel Eva als Albert niets anders te doen staat dan elkaars leegte op te vullen. De oprechte en nuchtere manier waarmee de twee tegen hun relatie aan kijken is zo geloofwaardig, dat je er als kijker middenin lijkt te staan. De twee weten samen veel sympathie op te wekken: je kunt op niets anders hopen dan op een goede afloop.

Het is de laatste hoofdrol voor James Gandolfini, die juni 2013 onverwacht stierf. Een bijzondere hoofdrol, want wat we te zien krijgen is een totaal andere Gandolfini dan we gewend zijn. Er is geen sprankeltje gewelddadigheid aanwezig, zoals we uiteraard van hem kennen in zijn rol als Tony Soprano. In ‘Enough Said’ weet hij te charmeren als geen ander en speelt hij een liefdevolle man waar elke vrouw voor zou vallen. Het blijft een enorm verlies, maar ‘Enough Said’ geeft des te meer reden om het talent van Gandolfini niet snel te vergeten.

Ook zijn medespeelster Julia Louis-Dreyfus weet te overtuigen als in dubio verkerende vrouw: ze is constant bezig het juiste evenwicht te vinden in haar relatie, haar vriendschappen en haar dochter. Het is vooral de onophoudelijke liefde die zij uitdraagt die deze film zo oprecht en eerlijk maakt. Hoewel het verhaal misschien wat simpel klinkt, is het absoluut geen voorspelbare wegkijker. ‘Enough Said’ moet het niet hebben van simpele liefdesperikelen en flauwe grappen,  zoals we gewend zijn van de meeste romantische komedies. Hier wordt de nadruk wordt gelegd op het oprechte en verstandige samenzijn. Behalve over de liefde na een scheiding en de moeilijkheden die een relatie tussen twee gescheiden ouders met zich meebrengt, is het ook een film over de relaties tussen exen, tussen vrienden en tussen ouders en kinderen.

Nicole Holofcener maakte met ‘Enough Said’ een romantische komedie die zowel slaagt in humor als in romantiek. Het is zeer geestig, maar nooit flauw. Je wordt heen en weer gesmeten van ongemakkelijke en pijnlijke situaties naar hele liefdevolle en gelukkige momenten. Het feit dat het bekende problemen betreft, zoals het onopzettelijk pijn doen van geliefden, maakt dat de film je raakt.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 16 januari 2014
DVD-release: 21 mei 2014