Enough to Do – Wandering Papas (1926)

Regie: Stan Laurel | 20 minuten | korte film, komedie | Acteurs: Clyde Cook, Oliver Hardy, Sally O’Neil, Tyler Brooke, Adolph Milar

Harold Lloyd was jarenlang dé grote melkkoe van de Hal Roach Studios. Aan het begin van de jaren twintig trokken zijn films meer publiek dan die van Charlie Chaplin en Buster Keaton. Lloyd en Roach hadden dat succes al vanaf 1916 opgebouwd; eerst met het personage ‘Lonesome Luke’, later met Lloyds befaamde bebrilde jongeman, die veelal simpelweg ‘The Glasses Character’ genoemd werd. In 1923 gingen Lloyd en Roach vriendschappelijk uit elkaar; Lloyd produceerde vanaf dat moment zijn eigen films en Roach kon op zoek naar een nieuwe ster. Onder anderen Jimmy Finlayson, Glenn Tryon en Tyler Brooke mochten het proberen, maar bleken niet geschikt om een komedie te dragen. In ‘Enough to Do’ (1926), ook wel bekend onder de titel ‘Wandering Papas’, was het aan de Australische komiek Clyde Cook om indruk te maken, maar ook hij schiet ten opzichte van Harold Lloyd behoorlijk tekort.

Cook speelt – hoe toepasselijk voor iemand met zijn naam – een kok die ervoor moet zorgen dat een groep mannen die aan een spoorbrug werkt, te eten krijgt. Hij blijkt alleen nogal incompetent te zijn. Als hem gevraagd wordt een forel te vangen bijvoorbeeld, past hij wel heel bijzondere methoden toe. Een konijn vangen voor het avondmaal lukt hem al even slecht. Dan krijgt hij het ook nog eens aan de stok met een kluizenaar (Adolph Milar), die zijn dochter (Sue O’Neill) ervoor wil behoeden met schooiers aan te pappen. De al eerder genoemde Tyler Brooke duikt op als potentiële vrijer van diezelfde dochter, waarna de drie heren het met elkaar moeten zien uit te vechten. Afijn, het heeft even wat voeten in de aarde eer Cook zich op het koken van de maaltijd kan storten.

Clyde Cook was meer een clown dan een verfijnde komiek. Dat betekent dat zijn films vaak veel fysieke humor bevatten en de grappen behoorlijk aan de oppervlakte liggen. Dat maakt zijn werk bovendien voorspelbaar. In tegenstelling tot de bekendere komische acteurs uit zijn tijd, had Cook geen eigen persoonlijkheid of typetje. Daarmee is het voor hem niet eenvoudig zich te onderscheiden. Ter vergelijking: Oliver Hardy, die hier een klein rolletje speelt als voorman, komt beter voor de dag dan Cook die de volle twintig minuten in beeld is. Leuk detail: hoewel hij niet beeld komt en het nog een jaar zou duren voor ze samen een film zouden maken, was Hardy’s maatje Stan Laurel achter de schermen wel al betrokken bij deze film. Als regisseur wel te verstaan. Niet veel later zou blijken dat zijn kwaliteiten vooral vóór de schermen goed uit de verf zouden komen.

‘Enough to Do’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).