Ernst, Bobbie en de geslepen onix (2007)

Regie: Pieter Walther Boer | 65 minuten | komedie, familie | Acteurs: Gert-Jan van den Ende, Hidde Maas, Erik van Trommel, Nadja Hüpscher

‘Ernst, Bobbie en de geslepen onix’ is een typische doelgroepenfilm, val je buiten de doelgroep of heb je geen (klein)kinderen die wel tot de leeftijdscategorie behoren die Ernst en Bobbie geweldig vinden, dan is de kans groot dat je alleen al bij het horen van de titel van de film overal de kriebels krijgt. Voor het publiek waarvoor de film bedoeld is, is het echter een klein feestje om nu eens 65 minuten lang te genieten van de avonturen van Ernst en Bobbie.

Het populaire duo zorgt al zo’n twintig jaar op verschillende manieren voor een lach op een kindergezicht. Ze doen theatershows en hebben hun eigen tv-programma, dat al jarenlang op tv te zien is. Een bioscoopfilm is dan ook een logisch gevolg.  ‘Ernst, Bobbie en de geslepen onix’ is een snelle film, waarin de gebeurtenissen elkaar in een razend tempo opvolgen. Nergens wordt diep op in gegaan, logica is ver te zoeken, maar dat is ook niet nodig. Het knappe van deze produktie, die echt bedoeld is voor kinderen van drie tot pakweg negen jaar, is dat deze ook echt geschikt is voor alle leeftijden in de genoemde categorie. En dat terwijl een negenjarige toch met hele andere ogen naar de film zal kijken dan een peuter die misschien net het verhaal kan volgen. Het basisverhaal is simpel (om een ramp te voorkomen moeten Ernst en Bobbie iets dat onmogelijk lijkt voor elkaar zien te krijgen), maar door de verschillende opdrachten die het tweetal moet uitvoeren om het onmogelijke te bereiken blijft het ook voor de wat oudere kinderen interessant.

De film bevat trouwens meer actie dan humor. Af en toe vertelt Bobbie wel een (flauwe) mop en doet hij zoals altijd wat domme dingen (al is Ernst ook niet altijd een van de slimsten). Het stel bevindt zich soms in wat slapstickachtige situaties (zoals het hangen aan een glazenwasserbakje en de onvermijdelijke scène met de ladder), maar de focus ligt toch meer op de achtervolgingen en de taken die Ernst en Bobbie moeten volbrengen. Dat ze hierin door diverse handlangers van Wolter Onix (Hidde Maas) worden tegengewerkt, maakt het allemaal nét iets spannender, maar echt griezelige scènes ontbreken gelukkig. ‘Ernst, Bobbie en de geslepen onix’ is gewoon een lollig pretentieloos filmpje dat er bij fans van het duo in zal gaan als ranja met spekjes. En de meegesleurde rest hoeft zich ook echt niet te vervelen (je kunt altijd nog kijken naar het genietende gezichtje naast je in de stoel).

Bioscooprelease: 14 februari 2007