Escape Plan 2: Hades (2018)

Recensie Escape Plan 2: Hades CinemagazineRegie: Steven C. Miller | 105 minuten | actie, thriller | Acteurs: Sylvester Stallone, Dave Bautista, Xiaoming Huang, Jesse Metcalfe, 50 Cent, Wes Chatham, Chen Tang, Tyron Woodley, Tyler Jon Olson, Titus Welliver, Shea Buckner, Jaime King, Lydia Hull, Ashley Cusato, Yifan Luo

Het feit dat een vervolg op een succesvolle film nogal anoniem op video verschijnt, voorspelt weinig goeds. ‘Escape Plan 2: Hades’ haalde de (Nederlandse) bioscoopzalen niet eens en werd veroordeeld tot een bestaan in de onderste krochten van de videotheek. Medelijden is echter overbodig, want deze sequel is op zijn zachtst gezegd niet zo best.

In ‘Escape Plan 2: Hades’ draait het om Ray Breslin (Sylvester Stallone) en zijn eliteteam. Dit gezelschap is getraind om mensen uit de meest ondoordringbare gevangenissen ter wereld te bevrijden. Altijd handig. Wanneer een teamlid ontvoerd wordt en in een ondoordringbaar fort gevangen gehouden wordt, is er maar één ploeg die redding kan bieden.

Om het heel cru te zeggen, heeft dit vervolg geen enkel bestaansrecht. Het origineel uit 2013 was een succes, omdat twee eighties iconen in de vorm van Sylvester ‘Sly’ Stallone en Arnold ‘Arnie’ Schwarzenegger samen in beeld kwamen. In de jaren 80 waren ze concurrenten, maar anno 2013 begroeven de senioren de strijdbijl en teerden ze op nostalgische gevoelens. Een heleboel mensen die met deze spierbundels waren opgegroeid, wilden de ooit gezworen vijanden samen in één film zien. Dankzij hun charisma slaagden Sly en Arnie erin om een aardige film in te blikken. De stunts waren oké en voor hun leeftijd zag het duo er nog redelijk fit uit. Daarnaast was de regie van Mikael Håfström degelijk en bleef de actie overzichtelijk en vermakelijk.

Dit vervolg moet het helaas zonder Schwarzenegger doen. Dave Bautista kan het gat dat de Oostenrijkse Eik achterliet niet opvullen. Hij is immers geen eighties-icoon en lang niet zo beroemd als Arnie. Daarnaast is ‘Escape Plan 2: Hades’ vooral een erg saaie en slecht gemaakte film. Zo is de rondzwiepende camera zeer irritant en een erg goedkope manier om het gebrek aan choreografie te verhullen. De actiescènes zijn namelijk zeer chaotisch en hoofdpijnopwekkend. Met dit soort trucs kun je anno 2018 niet meer aankomen.

Regisseur Steven C. Miller maakt er duidelijk een potje van. Ook Sly heeft er weinig zin in en kijkt de hele film afwezig voor zich uit. Deze productie kent alleen maar verliezers. De ‘goede’ naam van origineel wordt bezoedeld door dit vervolg, Stallone zakt dieper in het slop en Bautista’s zorgvuldig opgebouwde carrière (hij zat na een aantal B-films eindelijk weer in goed ontvangen films als ‘Guardians of the Galaxy’ en ‘Blade Runner’) krijgt een knauw door deze productie. Doe jezelf een lol en laat deze film aan je aandacht ontsnappen. Heb je geen plan voor nodig.

Waardering: 1

DVD- en blu-ray-release: 3 augustus 2018